In 2013 heb ik , zonder dat dit de bedoeling was, in Groningen, bij Hofman Auto's, mijn Mercedes W123/230 Coupe uit 1979;gekocht.
- front2.jpg (592.06 KiB)
De auto stond daar in de showroom te stralen, en, hoewel ik daar met mijn broer was voor zijn MG , wat ik trouwens een verfrommelde koffer vind, was ik meteen verkocht: en de Benz dus ook..
Jawel, een echte impuls aankoop....: mijn enige ervaring waren wat Puch en Zundapp motortjes, die ik wel heel goed in en uit elkaar kon halen, maar waar ik toch niet echt talent voor had
. Ik ben meer voor het esthetische, zal ik maar zeggen: schuren en poetsen. Nadien bleek, dat er bij oldtimers enkele belangrijke zaken meetellen voor de beoordeling van de auto, zaken waar ik mij toen niet mee bezig hield... De auto is tot nu toe anoniem, zonder geschiedenis, en daar wil ik verandering in brengen, ook, omdat de auto een blijvertje is geworden, waar ook nog n's veel tijd, aandacht en geld in geïnvesteerd wordt! Het verhaal van de geschiedenis van de coupe begint dus bij het moment dat ik de auto kocht. Bij de koop werd een cd meegeleverd van de hele restauratie, maar tot mijn schande moet ik bekennen, dat ik deze niet meer kan vinden, ook, omdat ik sinds 2012 al 4 keer ben verhuisd en heel veel cd's heb.! Maar ik blijf zoeken! Goed, de geschiedenis van de Coupe ( LPG dus! ) begint dus daar, en de volgende gebreken dienden zich vrijwel direct aan na een weekje: Auto bokte dermate in eerste versnelling, dat er niet meer mee te rijden viel: op de trailer retour Groningen, waar bleek, dat de distributieketting niet goed was en accu 'n wrak. Weer gerepareerd terug bleek, dat chassis toch wel weg gesmeerd was, dashboard verlichting en die van knoppen niet, of niet goed werkten, het schuifdak dus niet werkte, remmen echt matig werkten, lampjes niet werkten en nog zo wat klein spul.
- interior 2.jpg (681.37 KiB)
Hiervoor ben ik naar Klasse Klassiek gegaan, toen deze nog op het oude adres te vinden waren! Helaas ook hier geen foto's van gemaakt, wel de rekening bewaard : schuifdak gemaakt, nieuwe motor in kofferbak, veer, snorren en, oja, waterafvoer weer gangbaar gemaakt door er een kunststof doorvoer in te zetten. In 2017 de draad weer opgepakt, nadat er tussentijds zo goed als niet mee gereden is vanwege de overgangsregeling: er zat net een nieuwe verdamper in de wagen,
- motor1.jpg (668.63 KiB)
die ik weigerde er uit te halen, en de volle bak MBR ( € 133,- per kwartaal!) betalen wilde ik zo wie so niet, dus mondjesmaat rijden....( Wel had ik ondertussen een Datsun Z260 gekocht en gerestaureerd en daarmee wel n poosje in de overgangsregeling getoerd, maar heb toch voor de Coupe gekozen omdat dit nu eenmaal veel comfortabeler rijdt dan de wat spartaanse bouw en uitrusting van de Z260.) Bij van Dartel in Den Bosch dus rondom remschijven, blokken en 2 klauwen vernieuwd, en nieuwe originele Mercedes bouten gezet en de LPG installatie weer bijgeregeld. Om de hoek bij Ad Kuypers, die zelf ook n station Benz heeft, en de Coupe heel mooi vindt, grote beurt en nieuwe startmotor. Daarna in 2018 weer bij Klasse Klassiek terug voor n kleine reparatie, toen bleek, dat er toch wel wat laswerk was. De auto is door Bas bij Klasse Klassiek heel mooi gelast met mooi gevormd plaatwerk.
- klasse klassiek bas 055.JPG (4.07 MiB)
Hij is er 2 weken mee bezig geweest en daarvan heb ik wel foto's bewaard. En toen was het 2019, en reed ik in mijn garage een deuk in mijn rechter portier!! Ik was er echt door geschokt: het deed echt zeer !
- IMG_20180903_182230.jpg (809.12 KiB)
Gelukkig vond ik een bedrijf in de buurt, die ook oldtimer ervaring had, Frank Ackerman in Sint Michielsgestel, die de coupe wilde herstellen en het portier weer zou uitdeuken, spuiten etc. Voordeel was wel, dat Frank een onderzoek deed naar de staat van de portieren, en tot de conclusie kwam, dat ze in goede staat verkeerden, en dus gewoon gerestaureerd konden worden. Na 1 week kreeg ik de coupe weer terug, maar zat er toch een kleine kleur afwijking in de overgang naar linker achterkant. Dit, samen met het weer op orde krijgen van het vacuumsysteem van centrale vergrendeling zijn de werkjes die ik mij voor dit jaar, samen met holle ruimte behandeling, heb voorgenomen. Vorige maand de auto naar Raf in Breda gebracht voor grote beurt. Een heel fijn adres voor de coupe, met Raf, die alles van de 230 weet, de grote beurt heeft gedaan, kleppen pakking vernieuwd, kleppen gesteld, bougies vernieuwd,luchtfilter behuizing schoon gemaakt,( er zit origineel een schuimrand in de behuizing, maar die verpulverd op den duur en kan dan overal waar je het niet wil in komen), LPG installatie getuned . Ondertussen bijgelezen, en gestuit op antiroest behandeling met Sanders vet van de holle ruimtes. Dit laat ik doen in september bij Figaro cars in Den Bosch, die de apparatuur er voor heeft.( met 120 graden wordt het er met de lans ingespoten! ).Volgens mij kan de Coupe er voorlopig weer tegen!