door Ostwelt » 21 maart 2017, 16:09
Super 98 is voordeliger!
Klinkt een beetje vreemd als je naar de literprijs kijkt, maar er zit echt logica achter.
E10 bevat tot maximaal 10% ethanol.
Ethanol heeft een lager calorische waarde dan benzine. d.w.z. per ontbranding wekt met ethanol aangelengde benzine minder energie op. Dit betekend dat je procentueel een lager verbruik hebt met super 98 dan met die aangelengde rommel.
Daarbij heeft ethanol nog een 2tal heel nare eigenschappen.
#1 Het lost rubber delen op en zelfs sommige legeringen van het brandstofcircuit en carburateurs. Deze componenten zijn niet bestand tegen ethanol of ontworpen hiervoor. Met als resultaat dat brandstof leidingen en dichtingen in de carburateur, of erger nog het membraan van de brandstofpomp, de geest geven en gaan lekken. Ofwel lossen rubberdelen op tot een zwarte drab in het brandstofcircuit, of zoals bij veel branstofpompmembranen dit het geval is, versteend het rubber en breekt het.
#2 Ethanol is hygroscopisch. Oftewel het trekt water aan en is mengend met water.
Dit is eigenlijk net zo erg als het oplossen van rubberdelen. De ethanol slurpt de condens uit uw tank en hecht hiermee. Met als gevolg dat hoe meer condens de ethanol heeft opgenomen, des te groter de kans bestaat op dat de bestanddelen van deze benzine mix uiteen vallen. Voor in een kunsstof brandstof tank is dit enkel een ongemakje waarbij een plons water onderin de tank cumuleert. Maar voor in de metalen tanken van een Mercedes is dit natuurlijk zeer onwenselijk.
Daarbij krijg je door het opnemen van vocht eerder problemen met brandstof filters welke niet meer doorstromen wegens water op/door het papieren filter element. Het ergste van dit alles is het water dat mee komt de vlotterbak in. Met een wagen welke niet dagelijks onderweg is loop je een vergroot risico op inwendige corrosie van de carburateurs en brandstofpomp kleppen.
Dus.... De literprijs is misschien iets hoger dan E10, maar je doet er zeer verstandig aan om super 98 te tanken en de ontsteking hierop af te (laten) stellen.
Omdat ik met mijn uitgebreide autoliefde ook nogal dikwijls 2-takten bestuur, heb ik zeer goed moeten bestuderen wat die nieuwe brandstof nu eigelijk voor bocht is. Alcohol (ethanol) en mengolie voor in onze 2-takt wagen gaan namelijk al helemaal niet samen. De eerste vastlopers zijn al gesignaleerd. Daarom TANK VERSTANDIG!
In een oude Benz, is het op elke weg naar wens.