Sinds kort ben ik in het bezit van een mooie W123 uit '76 AUT Benzine met stuurbekrachtiging en LPG. Ik kan erg genieten van een ritje rustig toeren, maar soms is er een euvel dat behoorlijk irritant is: de motor slaat zo nu en dan af bij stoplichten en sporadisch zelfs bij langzaam rijden. Nu lees ik dit probleem vaker op dit forum, maar de oplossing wordt bijna in elke thread ergens anders gezocht (vacuumvervroeger, vacuumlek, verkeerde Co afstelling, ontsteking, bougies en de afstand van de contactpunten, etc.).
Het probleem:
De auto slaat af bij stationair toerental of soms als hij terugzakt in toerental richting stationair. In de P/N stand is het probleem (hikken) aanwezig maar minder erg, in de D stand wil hij soms afslaan (toerental wordt beduidend lager). In de R stand lijkt het nog iets erger. Bij een volledig koude motor komt het probleem nooit voor, bij een half warme motor wel en bij een volledig warme motor ook maar niet altijd. Het vreemde is dat hij het gewoon de ene keer perfect doet (was tijdens de proefrit ook zo) en een andere keer slaat hij gerust 5x af in 1 rit. Onder welke omstandigheden (koud/warm of starten op LPG/benzine) het precies gebeurt is me ook niet helemaal duidelijk. Bij het rijden loopt hij op benzine en LPG lekker soepel met alleen op een constante 70 km/u soms een bijna onmerkbaar momentje inhouden, alsof één bougie een keer niet vonkt. Starten gaat warm/koud altijd prima en moeiteloos.
Wat is er onlangs gebeurd:
- nieuwe bougies en bougiekabels
- nieuwe ontsteking en bobine
- kleppen gesteld
- versnellingsbak olie vervangen (en ik neem aan filter)
- Co afgesteld
- Iets hoger stationair afgesteld (zo kan ik bij een stoplicht uitrollen in zijn N en zo het afslaan voorkomen)
Mijn gedachten:
- Misschien is het kleppenstellen en Co afstellen gewoon niet goed gedaan en moet ik dat opnieuw laten doen
- Een vacuumlek of verkeerd aangesloten slangen? Er is duidelijk wat 'gerommeld' aan de auto.
- De stelschroef voor de warmte van de verdamper (die krijgt warmte van de motor via deze stelschroef, klopt dat?)
- Te zuinig afgesteld in de D stand (klopt het dat de vacuumvervroeger dat doet op aangeven van de automaat?)
- Iets totaal anders omdat ik deze auto gewoon nog niet goed ken.
Help! Waar begin ik?
Ik ben het spoor bijster maar wil wel graag dit probleem aanpakken. Zenuwachtig worden van stoplichten is niet echt lekker rijden. Bovendien wil ik de auto graag leren kennen en dit goed en netjes oplossen. Ik heb niet veel ervaring met het sleutelen aan auto's, maar genoeg vertrouwen dat het met een WPH (morgen ophalen), fijne fora



De belofte:
Wat mij betreft wordt dit een thread waar ik met foto's zal toelichten wat ik gedaan heb en wat het resultaat was. Zo kunnen anderen met hetzelfde probleem dezelfde route volgen.