[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
W123 benzine - Motor vervangen : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 23:52

W123 benzine - Motor vervangen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

W123 benzine - Motor vervangen

Berichtdoor luv4allz » 31 maart 2010, 17:41

ik ben bezig met moter van mijn 200 benzine te vervangen. Ik heb er alles los gemaakt inlaat, uitlaat, pomp enz. Ik kan de versnellingsbak niet genoeg naar achter schuiven om los te maken. Hoe kan ik die nog een beetje naar achter schuiven zodat ik de motor eruit kan halen. Ik heb de start motor en alle bouten van versnelleingbak al los.<br><br>Post edited by: luv4allz, at: 2010/04/11 17:11
luv4allz
 


Re:krijg versnellingbak niet los.

Berichtdoor JantjeV8 » 31 maart 2010, 18:01

Ik heb 2 weken geleden nog een 230 motor er uit genomen, zo gepiept.

Radiateur en alles weg genomen zodat je voor genoeg plek hebt??
Motor op de steunen los geschroefd? Doe je van onderaf.

Waarschijnlijk heb je toch nog een bout zitten in het koppelingshuis.

Als je een automaat hebt, de peilstokbuis zit ook aan het blok vast met een steuntje. De olieleidingen vanaf de automaat naar de koeler voorin zitten ook met klemmetjes aan het motorcarter vast geschroefd.

Versnellingsbak kan volledig blijven zitten, blok uit z'n steun takelen en dan naar voren bewegen, is ie zo los.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:krijg versnellingbak niet los.

Berichtdoor luv4allz » 31 maart 2010, 18:42

alles is los. Voor zekerheid heb ik net alle 3 slangen van versnellingbak ook los gemaakt. Ik zie bijna helft van de vliegwiel. Ik denk dat de naaf van de bak vast zit. Hulp,.
luv4allz
 


Re:krijg versnellingbak niet los.

Berichtdoor Antoontje » 31 maart 2010, 18:46

De versnellingsbak hoef je volgens mij niet naar achter te schuiven. Als je de motor ietsjes optilt zou hij zo van de bak afhoren te kunnen schuiven. Je kan proberen de bak ietsjes op te krikken samen met het optillen van de motor zodat er geen krachten staan op de spie die van de motor in de bak steekt.

Ben je niet vergeten om naast de moeren los te draaien ook de bouten eruit te nemen?
Anders probeer je eens een schroevendraaier tussen de bak en de motor te wringen. Zo kun je zien of hij echt goed los zit. Er hoort geen pakking tussen dus het hoort niet te plakken oid.<br><br>Post edited by: Antoontje, at: 2010/03/31 18:51
Antoontje
 


Re:krijg versnellingbak niet los.

Berichtdoor Antoontje » 31 maart 2010, 18:50

ik lees net je bericht.
je kan er ook voor kiezen om de motor met bak eruit te halen. Zo kun je gemakkelijk bekijken waar de fout zit. En het is niet veel meer werk want dan kun je goed bij alle bakbouten.

Misschien vervelende vraag als je al veel hebt gezegd dat alles los zit. Maar ben je ook de startmotor bouten niet vergeten? die steken door de bak heen.
Antoontje
 


Re:krijg versnellingbak niet los.

Berichtdoor luv4allz » 31 maart 2010, 19:10

pech. Nee hoor het is echt alle boutjes en str motor los. De bak draait ongeveer halve slag maar komt niet los. .. En hoe krijg ik km kabel los van bak,
luv4allz
 


Re:krijg versnellingbak niet los.

Berichtdoor Toontje » 31 maart 2010, 19:34

als je op de bak kijkt zie je een boutje/moertje onder de kabel ingang zitten dat draai je los dan kan je de kabel er zo uit trekken.
ik volg het niet helemaal je wil eerst de bak eraf hebben en dan de motor eruit.
ik neem aan dat je de aandrijf as ook los hebt te liggen dat kan ik ff niet vinden in het verhaal
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:krijg versnellingbak niet los.

Berichtdoor luv4allz » 31 maart 2010, 20:54

Bedankt toontje en Iedereen, eigenlijk ik moet alleen de motor uit halen. Ik heb ook met de ijzer stang de bak naar achter geschuiven, zelfs heb ik ook de motor met de motortakel ietjse naar boven getild maar lukte niet. Uiteindelijk zie ik dat de versnellingsbak een stukje naar achter is geschuiven(Ongeveer 3-4cm), dus alle moertjes en boutjes zeker los anders kan de bak helemaal niet 3-4cm naar achter. Toen begon ik met de ijzerstang tussen de bak en de motor, maar niet gelukt. Ik snap het niet.
Dus nou moet ik de motor met de versnellingsbak uit halen. Ik heb Km kabel los gemaakt .Aandrijfas schiet zelf los want ik heb de bak steuntjes al los gemaakt.
Ik ga nu morgen weer beginnen.
Bedankt iedereen.<br><br>Post edited by: luv4allz, at: 2010/03/31 20:58
luv4allz
 


Re:krijg versnellingbak niet los.

Berichtdoor JantjeV8 » 01 apr 2010, 07:29

Je zou eens even goed moeten kijken of echt werkelijk alle bouten los zijn. Als je al een spleet van 4cm hebt is de motor al los van de bak!

Ik denk dat het zo maar eens kan zijn dat je bovenin nog een bout hebt zitten, van bovenaf zie je die niet. Midden bovenin de flens van het koppelingshuis zit een bout, achter een rand van het huis, voel maar eens. Als die bout er nog in zit, kun je van onderaf wel de bak los wrikken van de motor, misschien zelfs wel 4 cm, maar de motor scharniert als het ware op die bout.

Voelen met je vingertoppen, succes!
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:krijg versnellingbak niet los.

Berichtdoor JantjeV8 » 01 apr 2010, 07:32

Er zitten 2 leidingen vanaf de servopomp naar het stuurhuis, zijn die los?
De kabel op de startmotor kan problemen geven, maar die zal de motor niet tegen houden.
Heb je de gasstangen los?
Kachelslangen los?

Meer kan het niet meer zijn.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:krijg versnellingbak niet los.

Berichtdoor luv4allz » 01 apr 2010, 20:48

Eindelijk vandaag met een vriend heb ik de sbak met twee ijzerstangen los gemaakt.
Maar nu krijg ik de versnellingsbak niet terug op zijn plek. soms tillen wij de motor ietjes omhoog, omlaag en dan duw ik de bak naar de motor. Ik houd hem zo recht mogelijk. Ik ben paar uurtjes bezig geweest,wat veel gedaan maar geen succes.
Ik snap het niet hoe kan ik de bak terug op zijn plek monteren. is er een special volgorde?<br><br>Post edited by: luv4allz, at: 2010/04/03 20:40
luv4allz
 


Re:krijg versnellingbak niet los.

Berichtdoor JantjeV8 » 02 apr 2010, 11:27

De as met de spline vertanding controleren op bramen, zonodig weg veilen (of vijlen?) en vet aan de asstomp alvorens te monteren.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:krijg versnellingbak niet los.

Berichtdoor jan280CE » 02 apr 2010, 11:38

In theorie is dit makkelijk, maar dan nu de praktijk.

Heb je de koppelingsplaat van de andere motor eruit gehad om de dikte te controleren of zelfs overgezet? Past de nieuwe plaat wel op de vertanding van de price-as van de oude versnellingsbak. Zit de oude plaat wel centrisch?

Je kunt/moet bij het aanschuiven van de motor de motor iets draaien aan de krukas zodat de vertandingen in elkaar kunnen vallen. Voor hetzelfde geld stuiken ze nu tegen elkaar aan.

Zomaar wat ideetjes op afstand, hopelijk heb je er wat aan.

Groet,
Jan
jan280CE
 


Re:krijg versnellingbak niet los.

Berichtdoor luv4allz » 02 apr 2010, 15:11

Ik wist niet wat de reden was dat de bak niet op zijn plek komt.
Dus ik heb weer de motor uitgehaald en dan de versnellingsbak met de aandrijvingas helemaal uit gehaald om te zien wat er mis is gegaan.
De motor waarmee ik nu bezig ben met monteren heeft een andere koppelingsplaat met dunne tanden. Ik moest die ook eigenlijk van te voren vervangen. Dus ik heb de koppelingsplaat+drukgroep van andere motor uitgehaald. En het is weer gelukt.
JANTJEV8 bedankt, ik heb voor de zekerheid de as met de spline vertanding op bramen gecontroleerd en ook geveild.
Ik heb nu de bak met de motor vast gemaakt. Nu ga ik morgen proberen of ik alles in een keer op zijn plek kan plaatsen.
Bedankt iedereen. Altijd welkom en bedankt voor jullie hulp.<br><br>Post edited by: luv4allz, at: 2010/04/02 15:14
luv4allz
 


Re:krijg versnellingbak niet los.

Berichtdoor luv4allz » 03 apr 2010, 20:29

Vandaag heb ik paar uurtje door gewerkt nadat ik van mijn werk terug kwam. Ik heb de motorsteunen vast gemaakt en dan de versnellingsbak op zijn steun met de boutjes vast gemaakt.
Hoe ka ik de cardanas met de bak vast maken? De drie boutjes van cardanas kan niet daarin. Ik probeerde de as te draaien maar de draait niet.
luv4allz
 


Re:krijg versnellingbak niet los.

Berichtdoor jan280CE » 03 apr 2010, 21:12

Even een achterwiel los van de grond. Dan kan je het achterwiel en daarmee de cardanas draaien.
Let op e.v. merktekens. de zaak is ten opzichte van elkaar uitgebalanceerd.

Groet,
Jan
jan280CE
 


Re:krijg versnellingbak niet los.

Berichtdoor luv4allz » 03 apr 2010, 21:21

waar kan ik de merktekens vinden. sorry, Ik snap het niet wat is van elkaar gebalanceerd..,
luv4allz
 


Re:krijg versnellingbak niet los.

Berichtdoor jan280CE » 03 apr 2010, 21:31

Een plaatje zegt soms meer als duizend woorden. Het is niet gezegd dat jij deze uitvoering hebt dus vandaar het e.v.

Groet,
Jan

jan280CE
 


Re:krijg versnellingbak niet los.

Berichtdoor JantjeV8 » 03 apr 2010, 22:05

Op het plaatje zie je de hardyschijf met een montage flens. De m102 ziet er iets anders uit, en vaak is een hardyschijf al eens vervangen in de lange loopbaan van onze auto's. Meestal staat daar geen merkteken meer op.

Op zich kun je er vanuit gaan dat de cardanas in z'n compleetheid ooit is uitgebalanceerd. Als je de as niet uit elkaar hebt gehad, dan is hij gewoon in balans. Daar hoef je je niet zo'n zorgen over te maken.

Wat ik wel zou doen, omdat je aangaf dat je eerst de motorsteunen hebt vast gezet, daarna de bak, is het volgende:
Ik zou het ele setje, motor en bak, evenlos-vast monteren, daarna de bak los-vast monteren zodat alle boutjes er een paar slagen in zitten.
Daarna de motor en bak nog even oplichten zodat alles zich even kunnen zetten. Daarna pas vastdraaien.

Controleer ook de starterkrans op beschadigingen, nu kun je er bij.

Heb je de kabel op de startmotor niet vergeten vast te zetten? Dat gaat het beste als de motor nog in de takel hangt, je kunt er haast niet meer bij als de motor op z'n plek zit.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:krijg versnellingbak niet los.

Berichtdoor luv4allz » 05 apr 2010, 22:17

Motor verwisseling is gisteren rond. Motor draait goed maar de koppeling heeft helemaal geen druk meer, dus kan niet meer schakalen. Heeft dit te maken met de druklager? Ik heb de druklager juist gemonteerd. Hoe kan ik die ontluchten? Ik probeerde te ontluchten maar er kwam geen enkele druppeltje uit de ontluchtingsnippel.
Wat kan er mis zijn?<br><br>Post edited by: luv4allz, at: 2010/04/13 21:34
luv4allz
 

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 53 gasten