door Jeroen » 12 jun 2008, 09:01
Het ligt er natuurlijk ook wel een beetje aan hoe je de auto oorspronkelijk hebt weggezet.
Mijn lijstje zou zijn :
- kijken of je op de hand de motor rond gedraaid kan krijgen, voordat je start! Je kunt overwegen om eerste de bougies er uit te halen en in alle cilinders een beetje motorolie te gieten en een dagje te laten staan. Daarmee worden de cilinderwanden en de zuigerveren een beetje gesmeerd. Let wel op dat je de motor een paar keer in de rondte tornt met nog steeds de bougies eruit om de olie er voldoende uit te krijgen.
- olie verversen (motor, bak, cardan etc.)+ alle filters
- Remvloeistof verversen
- koelvloeistof controleren/eventueel verversen
- Remmen op gangbaarheid checken
- Benzine/diesel filters controleren op water en vuil, eventueel vervangen
- Luchtfilter controleren (komen bij stilstand soms schimmels e.d. in)
- Verdelerkap even losmaken, van binnen rotor en huis schoon en droogmaken.
- Controleer bobine en bougiekabels op corrosie bij de aansluiting (witte/groene aanslag op de contacten)
- bij carburateur, minimaal olie in het reservoirtje checken
- Controleer of alle gas-kabeltjes/stangetjes goed gangbaar zijn. (Druk eens het gaspedaal in en kijkt of alles goed beweegt en weer netjes terug komt als je het pedaal los laat.
Daarnaast zul je bij de proefrit wellicht merken of de banden nog goed zijn. Dat is ook erg afhankelijk van hoe je de auto hebt weggezet. Als ie drie jaar op zijn banden heeft gestaan, kun je ervan uit gaan dat die banden nu echt wel vierkant zijn en moeten worden vervangen.
Na drie jaar kan je ook de nodige problemen verwachten met allerlei rubbers in de ophanging.
Stilstaan is gewoon slecht voor auto's. Ik hoop dat je je auto goed geprepareerd hebt weggezet, dat lost een aantal van de bovenstaande zaken op, maar zelden alles.
Soms gaat het redelijk. Toevallig een paar weken een Alfa van een vriend weer aan de praat gekregen na 18 maanden stilstaan. We hebben er alleen een nieuwe accu ingezet en startte meteen. Dit was overigens een Alfa Spider voorzien van een Boch L-Jetronic injectie, dus geen carburateur. Ik zou met die laatste altijd meer ellende verwachten.
Succes ermee en laat eens weten hoe het ging
Jeroen