Citroëns middenklasser moet weer spannend worden, maar tegelijkertijd ook een heel stuk beter dan de vorige C5. Of dat is gelukt, kunnen we u vertellen na een dagje sturen in Portugal.
De C5 moest het vooral hebben van zijn gunstige prijs/ruimte-verhouding. Kwalitatief was het geen hoogvlieger en enig spoor van de oude Citroën-extravagantie zocht je al helemaal tevergeefs. Citroën heeft zich dat terdege gerealiseerd en alles op alles gezet om van de nieuwe C5 een begeerlijke auto te maken. En het moet gezegd, met zijn concave achterruit en echte sedan-lijnen is het een indrukwekkende verschijning. En nog veel verrassender is het interieur; de materialen en afwerking zijn op het niveau van de betere Duitsers, terwijl de vormgeving net wat frisser is.
De hydropneumatische ophanging is niet langer standaard; Citroën denkt dat niet iedereen daar behoefte aan heeft en er dus ook niet voor wil betalen. We rijden een uitvoering met vloeistofvering; het typische Citroën-karakter is daarin behouden, maar de auto is duidelijk scherper dan bijvoorbeeld de C6. Dat kun je nog verbeteren door de sport-knop in te drukken, waarbij meteen de besturing wat zwaarder wordt.
Groet, Arno