MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 23:24

Warme motor slaat af bij stationiar toerental M230

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Re:Warme motor slaat af bij stationiar toerental M230

Berichtdoor Remigius » 07 jun 2008, 13:02

foto 3

Remigius
 


Re:Warme motor slaat af bij stationiar toerental M230

Berichtdoor Remigius » 07 jun 2008, 13:05

nog een foto van de bougiekabels...die gaan eruit..(let niet op de olielekkage op de koppakking;-))

Remigius
 


Re:Warme motor slaat af bij stationiar toerental M230

Berichtdoor Remigius » 07 jun 2008, 13:06

close up ervan

Remigius
 


Re:Warme motor slaat af bij stationiar toerental M230

Berichtdoor jan280CE » 07 jun 2008, 13:08

Hallo Remy,

Je foto van je scharnier was maar kort in beeld en nu ineens weg.
het goede nieuws is dat je auto waarschijnlijk een o.5 serie is en uitermate zeldzaam.
Verder kon ik er niet veel mee.
misschien hen je hier iets aan.

Groet,

Jan

jan280CE
 


Re:Warme motor slaat af bij stationiar toerental M230

Berichtdoor Remigius » 07 jun 2008, 13:12

Ja, lees de scharnier topic, ook in technisch.

o.5 serie, zeldzaam..vertel meer alsjeblieft:-)

Eindelijk goed nieuws;-)


Remy
Remigius
 


Re:Warme motor slaat af bij stationiar toerental M230

Berichtdoor jan280CE » 07 jun 2008, 13:34

Linken gaat niet dus maar effe copy en paste:

Die drei Serien
Serie 0.5 (1975 bis 1976)
Obwohl man immer von drei Serien spricht, sind es eigentlich vier, denn die ersten "Vor"-Serienexemplare des W123 haben ein paar typische Erkennungsmerkmale: fehlende Haubenscharniertaschen, nicht umkettelte Fußmatten, Türabschlußleisten an der Unterseite, die nicht den Einstieg umgreifen, einen Stern ohne Fuß (der Kreis sitzt unmittelbar auf dem Sockel), schmalere Gummis unter den Rückleuchten. Wer so ein Auto hat, besitzt eine Rarität, die es zu bewahren gilt.

Je chassisnummer zit dan ook onder de ............500

Een echte zeldzaamheid dus

Groet,

Jan
jan280CE
 


Re:Warme motor slaat af bij stationiar toerental M230

Berichtdoor Remigius » 07 jun 2008, 16:08

Helaas heb ik geen vergelijkings materiaal, dus wat ze beschrijven kan ik slecht controleren, mijn chassis nummer = identificatie nummer toch op het kentekenbewijs? Dat eindigt op 383 maar er zit een cijfer voor, en dat is geen nul. Zijn er dus 500 van gemaakt? zeker met fabrieksfouten, meer roest en slechtere scharnieren lees ik zo..:-(



Nu ben ik echt nieuwsgierig. Het stationair lopen is iets verholpen nu..de (gas)stationair toeren zijn verhoogd. Loopt beter, maar niet zuiniger.


Ik ga weer verder, nu hapert een achterlicht..zucht;-)

Groeten
Remy
Remigius
 


Re:Warme motor slaat af bij stationiar toerental M230

Berichtdoor jan280CE » 07 jun 2008, 16:54

Je hebt in elk geval geen scharnierbakken (net als de mijne) wat een van de meest in het oog springende kenmerken van de 0.5 serie is.
De roest is niet erg afhankelijk van de serie ( ook andere series willen best roesten) maar meer hoe zorgvuldig de auto in het verleden behandeld is.

Je hebt in elk geval iets unieks, want een sedan in de 0.5 serie zie je niet veel, en een 230 is mij niet bekend hoewel ik mij redelijk uitvoerig in heb verdiept.
Zet hem maar een naast een reguliere en zoek dan de verschillen, je zult versteld staan.

Groet,

jan
jan280CE
 


Re:Warme motor slaat af bij stationiar toerental M230

Berichtdoor Remigius » 07 jun 2008, 17:41

Doe ik zeker:-) De dag dat er een meeting is, en ik officieel lid ben van het forum (moet nog contributie betalen-maar de centen gaan nu bvb weer in zekeringen..volgens mij zaten er nog originele in uit 1976!!)lampen werken weer bvb..maar goed..zodra er een meeting is dan hoop ik van de partij te zijn.

Ik ben nu zelf bezig en misschien 80E kwijt aan poetsmiddelen, sprays, cleaner, stoelschuim vulling etc etc..bij de Alfa liet ik het doen en dan was ik al 200E kwijt als ik er naar keek, en ging wel snel maar niet in stijl ..heb 5x zoveel bekijks , achterstallig onderhoud los ik wel op..motor steun rubbers moeten ook bvb haha..

Komt goed:-)

Nu hij een 0,5 is..is beste nieuws van de dag en ik had een shitdag, geloof me..

Zo nu weer nieuwe zekeringen halen .

Tot snel!

Remy
Remigius
 


Re:Warme motor slaat af bij stationiar toerental M230

Berichtdoor Remigius » 07 jun 2008, 17:58

Nog even terugkomend op dat stationair lopen..de stationair sensor/klep op het spruitstuk is kaputt! Reageeert nergens op, zit een soort van plunjer in met een elektromagneet die hem uit doet slaan onder stroom.

Heeft iemand voor mij een nummer of naam van dit ding? Brezan (aparte gasten daar..) kon het niet in hun systeem vinden als leverbaar.

Bedankt
Remy

Zie foto:

Remigius
 


Re:Warme motor slaat af bij stationiar toerental M230

Berichtdoor jan280CE » 07 jun 2008, 18:08

Kan je het hier e.v. op vinden?

http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 001&SGN=01

Is de russische onlin bijbel waar je veel zaken kunt opzoeken
http://www.detali.ru/cat/oem_mb0.asp?TP=1

Groet,

Jan
jan280CE
 


Re:Warme motor slaat af bij stationiar toerental M230

Berichtdoor Remigius » 07 jun 2008, 18:16

Ja, al gevonden, nummer 107 denk ik te zien..helaas linkt het artikel nummer niet door. Lees ook geen Russisch helaas (maar mijn vriend wel:-))

Remigius
 


Re:Warme motor slaat af bij stationiar toerental M230

Berichtdoor jan280CE » 07 jun 2008, 18:21

Er zou een lijst onder moeten staan waarop 107 benoemd wordt en er een onderdeelnummer bijstaat.

Groet,

Jan
jan280CE
 


Re:Warme motor slaat af bij stationiar toerental M230

Berichtdoor Remigius » 07 jun 2008, 19:04

Ja, volgens mij is het nummer: A 0000721917 en alternatief A 0000721817 maar zijn kleine plaatjes hoor.

In elk geval reuze handig die bijbel
Remigius
 


Re:Warme motor slaat af bij stationiar toerental M230

Berichtdoor jan280CE » 07 jun 2008, 19:19

En hier kun je dan de (globale Duitse) prijs opzoeken.

http://t4media-agency.de:8080/partavail/start_de.jsp

Groet,

Jan
jan280CE
 


Re:Warme motor slaat af bij stationiar toerental M230

Berichtdoor Remigius » 07 jun 2008, 19:30

MOoi mooi...maar ik heb weer geen geluk- de 2 nummers zijn niet leverbaar momenteel, kontakt opnemen met Mercedes Classic center.

Maar ik ben toch een heel eind verder vandaag. Dat van die 0,5 serie vind ik ook wel een mooie..zijn er dus minder dan 500 van gemaakt volgens jou?

Groeten,
Remy
Remigius
 


Re:Warme motor slaat af bij stationiar toerental M230

Berichtdoor jan280CE » 07 jun 2008, 19:36

Er zouden volgens overlevering 500 gemaakt zijn. De meesten zijn gebruikt voor (chrash-test, perspresentatie en andere zaken. Het was nooit de bedoeling geweest om deze auto's aan klanten uit te leveren, en hoeveel er nog van bestaan is een nog groter raadsel. Dus wees enorm blij met wat je nu hebt.

Groet,

Jan
jan280CE
 


Re:Warme motor slaat af bij stationiar toerental M230

Berichtdoor Remigius » 07 jun 2008, 19:46

Hehe...dit is goed nieuws..zoals ik zei ik heb rotnieuws gehad vandaag maar dit is dan het goede nieuws ..leuk om te weten..heb ik ipv oud roest een tijdmachine gekocht...maar zijn we al zeker..ik las iets over de Ster..maar ik denk dat mijn radiateur scherm is vervangen, is van kunststof met zo'n grote ster erop geplakt..die deuren overhang kan ik zo snel niet zien (zonder vergelijking)..serie nummer is 123XXXX383 maar geen 0 ervoor..

De achterlichten..ja, zit wel rubber? maar of dat dunner is dan bij standaard series?

Dus eigenlijk gaan we nu alleen uit van de motorsteun(en) die stuk is? haha ..wat een ironie:-)

In elk geval interessante materie.

Bedankt
Remy
Remigius
 


Re:Warme motor slaat af bij stationiar toerental M230

Berichtdoor jan280CE » 07 jun 2008, 19:54

Ga er maar gerust van uit, je hebt namelijk geen scharnierbakken.
Dat met de chassisnummers is inderdaad een item mij bezig houdt, omdat sommige zaken reeel gezien niet kunnen kloppen. het houdt mij in elk geval wel van de straat en het doel is om dat eens op de rit te krijgen dus wie weet.

groet,

jan<br><br>Post edited by: jan280CE, at: 2008/06/07 19:55
jan280CE
 


Re:Warme motor slaat af bij stationiar toerental M

Berichtdoor Leon » 07 jun 2008, 19:58

Die co schroef is bij deze carbs "buiten werking". Het stationair co wordt geregeld door dat piefje wat voor je benzineafsluiter zit.

Die benzine afsluiter moet trouwens afsluiten op het moment dat er géén spanning meer op staat. Contact uit = klik.

Ik zou in jouw geval naar 2 dingen kijken:

1. het choke gedeelte van de carburateur.
Het kan zijn dat de plunjer van binnen blijft hangen en het mengsel dus altijd rijk is.
Wat helemaal waarschijnlijk is, is dat het membraam van de startverrijker (pull down membraam) kapot is, en dus ook een te rijk mengsel.

2. aan je carburateur zit een "schotel", die regelt je stationair toerental onder belasting van bijv. je automaat. Is die wel goed afgesteld?

gr

Leon
Leon
 

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 18 gasten