[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
warme motor : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 08:51

warme motor

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

warme motor

Berichtdoor vavoom » 30 dec 2009, 09:36

Hallo,

Mijn eerste bericht hier op het forum.
Ik heb een vraag over de temparatuur. Ik ben in het bezit van een 220D uit '78.

Als de motor stationair loopt, komt de temperatuur boven de 100 graden.
Als ik weer ga rijden zakt de temparatuur weer. De kachel werkt naar behoren, maar als de auto stilstaat met draaiende motor, koelt de kachel af tot een lauwe temperatuur.
Sinds ik de auto heb (3 maanden) heb ik de koppakking vervangen, radiateur, thermostaat en radiateurdop. De waterpomp werkt ook goed.
Weet iemand wat het probleem kan zijn?
Tevens hoor ik een hoop gepiep bij een, vooral, koude motor. Ik denk de V-snaar. Kan dit ook een probleem zijn van de temp.
En weet iemand de juiste stand/hoogte van de koplampen?
Ik zie, als leek, jullie antwoorden graag tegemoet.

Gr. Maurice
vavoom
 


Re:warme motor

Berichtdoor Weizengelb » 30 dec 2009, 10:19

Je koplampstraal moet minimaal 5mm per meter dalen, zet de auto dus op een afstand van bv. 5 m van een rechte muur (kijk eerst op welke hoogte de lampen zitten tov de muur) en de lampstraal moet dan minimaal 2,5 cm lager op de muur schijnen.

Het lijkt erop dat je koelwater niet goed circuleert bij stationair toerental, niet door de motor en ook niet door je verwarming. De radiateur zal denk ik ook wel koud worden dan bij stationair toerental.
Ik denk dat er toch iets mis is met je waterpomp. Misschien een te dikke pakking eronder? Of een verstopping in het aluminium huis?

Mathieu
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:warme motor

Berichtdoor MBvO » 30 dec 2009, 11:27

Heel simpel gedacht misschien, maar aangezien je dat noemt van die piepende V-snaar: ligt niet toevallig de V-snaar van de pomp veel te los, zodat die bij stationair niet voldoende toeren maakt?
Een goede V-snaar moet de bovenrandjes ongeveer gelijk hebben aan de randjes van de poelie, en staat goed op spanning als je hem in het midden tussen de 2 poelies een kwartslag (niet meer, niet minder) kan draaien.

Het zou ook de ventilator kunnen zijn, die moet wel aanslaan als de temperatuur boven de 90 komt (afhankelijk van type motor, ik weet het voor de jouwe niet precies) maar aangezien je zegt dat de kachel lauw wordt zou ik toch ook richting waterpomp denken. Als je de waterpomp getest hebt en die goed werkt, dan zou het met de aandrijving van de waterpomp van doen kunnen hebben.
MBvO
 


Re:warme motor

Berichtdoor JantjeV8 » 30 dec 2009, 12:42

Vergeet die ventilator maar, met deze buitentemperaturen hoort die zelfs na uren stationair tokkelen niet aan te slaan.

J V-snaar hoort niet te piepen, strakker leggen dus. Hierboven staat perfect aangegeven hoe strak strak genoeg is.
Zit je thermostaat juist gemonteerd?
Staat het koelwater mooi op peil?
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:warme motor

Berichtdoor vavoom » 31 dec 2009, 09:16

Ik ben er inmiddels uit, denk ik. Er zit bijna geen koelvloeistof meer in. Ik zag in het holle gedeelte van de motorsteun links, dus achter de waterpomp, koelvloeistof liggen. Dus het lijkt erop dat hij ergens lekt, en flink ook, dus ik denk dat het er uit spuit.
Mooi klusje voor de zaterdag.

Het piepen zou ook van de waterpomp kunnen komen.<br><br>Post edited by: vavoom, at: 2009/12/31 08:16
vavoom
 


Re:warme motor

Berichtdoor vavoom » 06 jan 2010, 10:21

Ben er toch nog niet helemaal uit..............

Als ik de slangen controleer bij een warme motor, dan is de slang die vanaf het thermostaathuis naar de bovenzijde van de radiateur loopt warm, terwijl de onderste slang koud blijft. Vreemd.

Bij een hoog toerental lijkt het allemaal juist te werken, en loopt de temperatuur niet op, terwijl bij een stationair toerental dit wel het geval is. Zou het de waterpomp kunnen zijn. Zoals ook al eerder aangegeven, verlies ik ook water.

Schiet me ineens iets te binnen, gisteren heb ik van alles geprobeerd. De auto in stilstand flink op toeren gejaagd, en dan zie je de temperatuur teruglopen, maar het lampje van de accu begon ook heel flauw te branden. De V-snaar drijft de waterpomp en de dynamo aan, dus ga ik die eerst maar een nakijken. Waar ik water verlies is me nog niet duidelijk.<br><br>Post edited by: vavoom, at: 2010/01/06 09:29
vavoom
 


Re:warme motor

Berichtdoor MBvO » 06 jan 2010, 11:44

Hoi vavoom,

dat temperatuurverschil tussen de bovenste koelslang en de onderste is juist goed, want dat betekent dat het koelwater afkoelt in je radiateur en via de onderste slang weer koud naar je motor geleid wordt om daar weer opnieuw te kunnen koelen.

Onvoldoende koeling bij een laag motor toerental duidt op onvoldoende doorstroming van je koelvloeistof, of een evt. niet functionerende ventilator (=minder koeling door de radiateur/ventilator bij afwezige rijwind).

Eerst onderzoek waar je water verliest, daarna kun je pas nagaan of de doorstroming goed is. Als je koelwaterniveau op peil blijft kun je bovenin de radiateur al zien of het water (langzaam) doorstroomt).

Als je V-snaar nat wordt door het koelvloeistof lek zal hij ook gaan piepen.
MBvO
 


Re:warme motor

Berichtdoor vavoom » 06 jan 2010, 12:18

Mijn ventilator draait constant. Volgens mij heb je 2 types, eentje die continue draait, en eentje die pas begint als hij warm wordt.

De lek ga ik opsporen. Volgens mij is het een V-snaar probleem, ook gezien het accu lampje. Het klopt toch dat de snaar zowel de pomp als de dynamo aandrijft !?
vavoom
 


Re:warme motor

Berichtdoor JantjeV8 » 06 jan 2010, 15:18

Neem me niet kwalijk, ik bedoel het niet kwaad maar maak toch even een opmerking:

Hierboven hebben al enkele personen de moeite genomen je advies te geven. Daarbij werd je v-snaar benadrukt.
Nu heb je dat nog steeds niet gedaan???

Ventialtors heb je inderdaad 2 types.
1 type heeft een viscokoppeling, 1 type heeft een elektromagnetische koppeling. Beiden draaien enkel en alleen als de motor een erg hoge tenmperatuur bereikt.
Ja, als je juist je auto start en ziet hem draaien draait hij inderdaad mee, maar verzet geen lucht om door de radiateur te waaien. Hij wordt niet geforceerd aangedreven, je kunt hem met de hand stilhouden.

Natuurlijk is je onderste waterslang koeler als de bovenste en natuurlijk, als je v-snaar te los ligt draait je waterpomp niet hard genoeg en wordt je auto stationair te warm. Geef je wat gas, draait je waterpomp wat harder en koelt je motor beter terug en natuurlijk is het eerste wat je moet doen als je de snaar hoort piepen hem strakker te leggen danwel te vervangen.
Karweitje van niks.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:warme motor

Berichtdoor vavoom » 06 jan 2010, 17:39

Uhhhmmmm, ik heb inderdaad de snaar nog niet gesteld. Maarja, heb het ook druk met van alles. Gaat morgen gebeuren, dan kan ik ergens binnen terecht, is niet zo koud. En natuurlijk ben ik blij met alle adviesen.
Ik ben nog een leek op 123 gebied, heb hem pas vanaf oktober. Daarvoor wel een 115 gehad, de techniek wijkt niet veel af.

Ik kan overigens de ventilator niet tegen houden bij stationair toerental, dus ik denk dat ze deze om de één of andere reden vastgezet hebben.
vavoom
 


Re:warme motor

Berichtdoor mediamark » 06 jan 2010, 18:07

Volgens mij zit die fan goed vast geschroefd op de poulie van de waterpomp... Daar zit geen intelligente koppeling oid tussen.
mediamark
 


Re:warme motor

Berichtdoor Trouwkoets » 07 jan 2010, 01:06

Hier de leek. Piepende snaar i.c.m. weggelopen koelvloeistof: kijk eens of je waterpomp lekt. Verder een nieuwe thermostaat aanschaffen (is 'ie n u niet kapot, dan wel over een jaar, kost € 19,- of zo)

Caspar
Trouwkoets
 


Re:warme motor

Berichtdoor vavoom » 07 jan 2010, 09:53

Ja, dat moet het wel zijn. Rondom de pomp/dynamo en andere onderdelen is het helemaal wit van de, volgens mij, opgedroogde koelvloeistof.

Voor JantjeV8; ik respecteer zeer zeker als leek alle adviezen en goede bedoelingen, maar voordat ik aan de slag ga, wil ik eerst weten wat er allemaal de oorzaak kan zijn. Als ik nu de snaar stel, kan ik mogelijk volgende week met iets anders aan de slag, en zo blijf ik bezig. Dus als ik alles in 1x kan oplossen....................
Overigens is de thermostaat al vernieuwd...... 14 euri zelfs!

Maar iedereen bedankt, ik weet nu waar ik het moet gaan zoeken.

Maurice<br><br>Post edited by: vavoom, at: 2010/01/07 08:54
vavoom
 


Re:warme motor

Berichtdoor Ruud Janssen » 07 jan 2010, 13:26

hallo
mijn thermostaat koste 26 euro,wat een afzetters bij de aoc in vlissingen.
groeten ruud
Ruud Janssen
 


Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten