[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Wat is de snelheid bij max. koppel (M102 2 liter) : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 00:54

Wat is de snelheid bij max. koppel (M102 2 liter)

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Wat is de snelheid bij max. koppel (M102 2 liter)

Berichtdoor John1965 » 06 jul 2008, 18:07

Mede forummers,

Wij gaan over 2 weken met onze 200T kombi naar Oostenrijk en zullen heel wat serieus klimwerk gaan doen.

Ter voorbereiding ben ik van het weekend wat aan het lezen geslagen omtrent de schone kunst van het rijden in de bergen. En een van de (achteraf voor de hand liggende) tips die ik tegen kwam was om zoveel mogelijk bergop de snelheid te rijden waarbij de motor het maximum koppel ontwikkeld.

Na even het instructieboekje te hebben geraadpleegd blijkt onze 200T uit 1985 met M102 motor zijn maximum koppel te ontwikkelen bij 3000 rpm en is het maximum toerental 6000 rpm. Als ik vervolgens er vanuit ga dat het maximum toerental bereikt word bij de maximum toegestane snelheden in iedere versnelling zijnde:
-1e versnelling 48 km
-2e versnelling 80 km
-3e versnelling 134 km
-4e versnelling 168 km
mag ik dan concluderen dat het maximum koppel bereikt word bij:
-1e versnelling 24 km
-2e versnelling 40 km
-3e versnelling 67 km
-4e versnelling 84 km
?

Dit hele verhaal zou natuurlijk niet nodig zijn als ik een toerenteller had. Maar die is, in dit geval, helaas niet aanwezig.

Dus naast het meedenken zou ik graag van een berijder van een 3e serie 200(T) met M102 motor en toerenteller (kombi of limousine zal denk ik niet zo bar veel uitmaken) horen wat de snelheden zijn in iedere versnelling bij 3000 rpm.

Alvast bedankt voor jullie meedenken en reacties.

Groeten

John
John1965

Re:Wat is de snelheid bij max. koppel (M102 2 liter)

Berichtdoor Trouwkoets » 06 jul 2008, 20:19

Hé John,

Volgens mij lees jij de handleiding van je digitale camera van voor tot achter :-)

De vraag is natuurlijk: waarom zou je dit willen weten? En direct de volgende vraag: wat is de belangrijkste functie van een toerenteller? Daarop weet ik wel het antwoord: pimpen. Het staat gewoon veel gaver dan een klokkie, daarvan gaan de wijzers veel te langzaam.

Stel, je rijdt een bergpas naar boven met een gangetje van 80 in de derde versnelling. Verderop wordt het steiler en je merkt dat de auto vaart verliest ondanks gas bijgeven. waardoor komt dat?
Dat komt omdat het vermogen dat gevraagd wordt niet beschikbaar is bij het momentane toerental. Of nog nauwkeuriger: Om dezelfde toerental te handhaven is een groter koppel nodig.
Wordt de situatie bij het zakken van het toerental juiste beter of slechter? je zou zeggen dat dat afhangt van het feit of je boven of onder het toerental met het maximale koppel zit. En daarom wil je weten wat de snelheid in elke versnelling is bij 3000 toeren. Dat begrijp ik wel, maar het is een academische vraag.
Om terug te keren naar het voorbeeld: als je bij 80 niet voldoende koppel beschikbaar hebt, dan zal je bij 67 waarschijnlijk ook constateren dat het toerental nog steeds zakt. En avanf 67 naar beneden zakt het toerental steeds sneller omdat het beschikbare koppel steeds lager wordt. Kortom, tijd om terug te schakelen. Stel dat je 'm bij 60 in zijn 2 zet dan draait de motor 4500 toeren. Bij dat toerental is belangrijk meer vermogen aanwezig, en je zal zien dat je weer kan versnellen. En VERMOGEN is waar het om gaat, dat bepaald hoe hard je naar boven kan!

Kortom, rijdt bij serieus stijgen altijd in het toerengebeid boven het maximale koppel, dan is het terug lopen van het toerental op steilere stukken gecontroleerd. Scahel op tijd terug, zodat je hoog in het toerengebeid van de lagere versnelling uitkomt.
Er is nog een belangrijke reden om relatief veel toeren te rijden: koeling. Bij hoge toerentallen wordt het water sneller rondgepompt en draait de ventilator harder.

En naar beneden: Zelfde versnelling als naar boven. Veel op de motor remmen. Wees niet bang om met maximaal toerental te rijden, dan remt je motor het meest. Alles beter dan verbrande remmen. En als het toch te hard gaat: kort flink bijremmen, en dan de rem weer los.

John, de M102 is een soepele motor met veel trekkracht 'onderin'. Dat gaat wel goed komen.
Trouwkoets

Berichtdoor MB280E » 06 jul 2008, 22:12

Zoals trouwkoets al zegt een toerenteller is leuker dan eeen klokje
En het is nog relatief eenvoudig in te bouwen. (ik spreek uit ondervinding)
Veel succes ermee en nog een goede reis gewenst.
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor alex240diesel » 06 jul 2008, 22:50

Even mijn spreadsheet voor je ingevuld
Bij 6000 rpm: I = 49 II = 83 III = 136 en IV = 193 km/h Max. toerental, nooit proberen te halen ;)

De waarde die jij wil hebben ;)

Bij 3000 rpm: I = 25 II = 42 III = 68 en IV = 96 km/h Max. koppel
Bij 5200 rpm: I = 43 II = 72 III = 118 en IV = 167 km/h Max. vermogen
alex240diesel

Berichtdoor Govert » 06 jul 2008, 23:32

Surf naar http://www.surfblau.de/antriebsfragen en dan zie je wat de snelheden zijn in de diverse versnellingen bij verschillende toerentallen.

Het verhaal van Trouwkoets kan ik wel beamen, ik heb met mijn 200D vorig jaar wat in de Dolomieten rondgereden en dan zit je meestal boven het maximaal koppeltoerental (2400 toeren bij een 200D, als ik het goed heb, anders is het 2600 toeren). Op de steilste passen trok ik door naar het maximum op de snelheidsmeter en schakelde dan pas door. In feite moet je rijden waar de motor comfortabel trekt. Zo heb ik de Großglockner in zijn 2 gedaan, de Stelvio in 1 en 2 en het weggetje naar de Tre Cime in zijn 1. Als je gas geeft en je auto gaat niet harder, dan is je versnelling te hoog.

Vergeet ook niet dat per 100 meter stijging je 1% van je vermogen kwijt bent.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Weizengelb » 07 jul 2008, 14:11

Vorig jaar ben ik ook over de Grossglockner gereden met de 240D.
Hij had er ook wel moeite mee en achteraf nog stukjes met te weinig toeren gereden. Inderdaad is het het beste de motor met genoeg toeren te rijden bergop om voldoende vermogen te ontwikkelen (Vermogen is koppel x RPM).

Als mijn toerental terugviel en ik toch met lage toeren doorpruttelde kwam er flink wat zwarte rook uit de uitlaat (teveel diesel ingespoten), ook heb je dan een hoge lagerbelasting bij een laag toerental en dus weinig smeeroliedruk.
Flink werken voor zo'n motor! Maar wel mooi daar!

Niet laten opjagen door autos achter je en de snelheid erin houden.
De M102 heeft gelukkig inderdaad best wel wat koppel bij lage toeren, dat betekent dus dat je bij lage toeren al aardig wat vermogen ontwikkeld!

Groetjes,
mathieu

Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972

Berichtdoor Martin123T » 07 jul 2008, 15:14

Als je naar boven rijdt, die motor gewoon laten brullen! Bij hoge toeren draait de waterpomp en de oliepomp ook lekker snel! Zorg voor de rit voor een juist niveau van olie en koelvloeistof. Je schakelgebied is het toerental tussen maximum koppel en maximum vermogen. 'The pedal to the metal'. :P

De W123 kan het hebben!

Martin123T

Re:Wat is de snelheid bij max. koppel (M102 2 lite

Berichtdoor John1965 » 07 jul 2008, 22:04

John1965

Berichtdoor Trouwkoets » 07 jul 2008, 22:26

John, je mag best onder die toerentallen komen als de omstandigheden het toelaten. Als je nog accelereert als je gas geeft dan is het goed :-). Zorg dat je ver doortrekt in de versnelling voordat je opschakelt, maar je hoeft niet te overdrijven. Verder je temperatuur in de gaten houden.
Heb nog gezocht naar een koppelkromme, maar niet gevonden. is net als de toerenteller, je hebt er niets aan, alleen maar blingbling
Trouwkoets

Berichtdoor John1965 » 08 jul 2008, 07:48

Hoi Casper,

IK begrijp het en je hebt gelijk. Enne wat die toerentelller betreft daar hebben jullie ook gelijk in. Nu had ik toch al geen ideeen om een toerenteller in te bouwen. Maar hoe dan ook nogmaals iedereen hartelijk dank voor alle goede raad.

groeten

John

PS @ Casper, Is het nog wat geworden met dat spruitstuk waar ik je over tipte?
John1965

Berichtdoor Trouwkoets » 08 jul 2008, 09:09

Trouwkoets

Berichtdoor John1965 » 08 jul 2008, 09:15

John1965

Berichtdoor John1965 » 20 jul 2008, 11:44

Hallo Allemaal,

Morgenochtend om 07:00 gaan we rijden richting Oostenrijk. We wensen jullie allemaal een hele prettige vakantie en na terug keer zal ik de nodige foto's posten.

Groeten

John
John1965

Berichtdoor Harmen » 20 jul 2008, 12:33

t`wordt een vakantietopic bij terugkomst denk ik...

heb nu al zin om met onze Benz naar t mooie weer te rijden in augustus! ben er nog over aant denken om door de tunnels te rijden maar dan zie je niks... dus wie weet ook over de bergen....
geeft weer mooie plaatjes!
Harmen

Keer terug naar Techniek