[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Wat is DWELL angle precies? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 20:04

Wat is DWELL angle precies?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Wat is DWELL angle precies?

Berichtdoor MarceldB » 17 nov 2006, 01:10

Ik zit een beetje in de ontsteking van mijn Mercedes (zo leer je steeds een beetje bij), en kom regelmatig Dwell Angle tegen. Ik heb een meetapparaat wat zowel de toeren meet als de Dwell Angle

Wie kan uitleggen wat dat is en waar dat voor dient?
MarceldB

Antwoord:Wat is DWELL angle precies?

Berichtdoor Govert » 17 nov 2006, 01:41

Even googlen:

De dwell angle is de hoekgrootte van de rotor wanneer deze geen contact maakt met de punten.

Zie bijvoorbeeld hier: http://www.mbzponton.org/valueadded/mai ... intgap.htm
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Paul Snip » 17 nov 2006, 02:42

Niet helemaal goed. De dwell-angle is de contacthoek. Oftewel de hoek waarin de contactpunten gesloten zijn, en de bobine de tijd heeft om op te laden. Bij een elektronische ontsteking is dit de tijd waarin de transistor/eindtrap geleidt, en dus ook de bobine de kans geeft om op te laden.

een 4 cilinder motor heeft meestal een contacthoek van ongeveer 50 graden. Blijft er dus 40 graden over om te vonken.

360 / 4 = 90.

In deze 90 graden moeten de contactpunten open en dicht gaan. Dwell wordt ook wel in % aangegeven.
Dan is 90 graden 100%

Te kleine contacthoek heeft als nadeel dat de bobine niet genoeg tijd krijgt om op te laden. Een te grote contacthoek geeft een te korte vonkduur.

Een ontsteking geeft dus pas een vonk af als de contactpunten open gaan. Of de transistor stopt met geleiden (spert). Op dat moment ontstaat een piek in 't primaire circuit. Deze piek wordt in de bobine omhoog getransformeerd naar een hoogspanning.
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975

Berichtdoor Weizengelb » 17 nov 2006, 11:05

Let wel op het verschil contacthoek en openingshoek... sommige boeken geven het ene andere het andere aan. bah.

Ik heb laatst een meter gekocht (een handige multimeter met veel functies die je op de bobine kunt aansluiten), deze geeft echter de openingshoek aan...
Het lijkt erop dat simpel omrekenen met 360 graden totaal niet helemaal opgaat, dus heb ik toch maar weer gewoon 0,3 - 0,4 mm contactpuntafstand ingesteld...

Mathieu
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972

Berichtdoor Topasbrauner » 17 nov 2006, 11:25

Matthieu, ik heb dat bij mijn wagens ook gedaan, maar een typische Mercedes benzine man als Peter Asbroek zegt dat het absoluut niet nauwkeurig genoeg is om het zo af te stellen. Tja, ik merk er weinig van, loopt gewoon goed. Kun je die meter niet inruilen als je hem net gekocht hebt?

Groet, Job
ps, kom je met de club naar de beurs in Eelde? Gezellig!
Topasbrauner

Keer terug naar Techniek