[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
wat mee te nemen op reis naar Praag? : Reizen!

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 00:57

wat mee te nemen op reis naar Praag?

Plaats hier verslagen van reizen met je Mercedes klassieker. Dit mag een dagje Vroomshoop of Middelburg zijn, of een reis naar Moskou, zolang de trip of reis maar met je Mercedes is gemaakt. :)

wat mee te nemen op reis naar Praag?

Berichtdoor Harmen » 19 maart 2008, 10:57

waarschijnlijk gaan mijn vriendin en ik in de Mei-vakantie met de Benz naar Praag.... we weten nog niet precies hoe en wat, we zijn nog aan het zoeken naar een leuke accomodatie die we via Globereisburo's gaan boeken want we hebben nog een cheque liggen van 250,- (alleen inwisselbaar bij Globe)

Mocht je niks te doen hebben, dan kan je zoeken en tips zijn altijd welkom... ;)

wat moeten we zeker mee nemen onderweg om de Benz te liefkozen?
waar moeten we zeker naar toe in Praag zelf?

Kortom alle tips zijn welkom, of het nu over de auto gaat of dat het op Praag betrekking heeft...
Harmen

Re:wat mee te nemen op reis naar Praag?

Berichtdoor sulverenwein » 19 maart 2008, 12:27

http://www.cityspotters.com/tsjechie/praag.html

Suc6 met je trip!

Laat tzt even horen hoe het is geweest,wie weet ga ik er ook een kijkje nemen...

Groet.
sulverenwein

Berichtdoor Wiebren240D » 19 maart 2008, 12:33

Hallo Harmen

voor de auto zou ik meenemen 2 Vsnaren en mischien een waterpomp.
en van te voren de auto goed na loopen de remblokken bekijken schone olie erin met een olie filter en een brandstoffilter erop zetten of meenemen.

zo een lampen setje en een doosje zekeringen je weet maar nooit waar het goed voor is.
en op vakantie meenemen een goed humeur.

en ik wens je veel plezier op vakantie toe

groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Gerespecteerd » 19 maart 2008, 13:01

Hallo Harmen,
Wat ik in September heb meegenomen naar Praag was 1 liter olie en 1 liter koelvloeistof, wat de auto betreft dan toch.

Als je van bier houdt is het zeker de moeite om onderweg een dag of 2 in de stad Plzen te stoppen.

N
Gerespecteerd

Berichtdoor 250petrolgrun » 19 maart 2008, 13:30

Hallo Harmen,

Voorbereiden is inderdaad het halve werk:

1: Grote beurt: Motor olie, Bak olie, Cardan Olie, verstuiver test, kleppenstellen.
2: Remmerij na lopen ( gezien je vorige topic is dat nu dik in oorde)
3: Remvloeistof vervangen als dat nog niet is gedaan!
4: Diesel retour leidingen nakijken of reserve menemen die van verstuiver naar verstuiver lopen! Heb bij meerde tourritten gezien dat die dingen vaak stuk gaan.
5: Inderdaad wat wiebren zecht V-snaar en lampjes
6: ANWB lidmaatschap Europa met vervangende auto en of een goede verzekering!
7: Banden, Contoleer je reserve wiel en zet die op 3Bar. Hoe is de staat van de huidige banden.
8:Controle koelsslangen en radiateur plus vloeistof.

Als je dit opvolgt verwacht ik geen problemen voor je!

Een fijne vakantie gewenst en maak foto's voor een verslag op de site is altijd leuk.

Groet, Arno<br><br>Post edited by: 250petrolgrun, at: 2008/03/19 12:32
250petrolgrun

Berichtdoor rvs230c » 19 maart 2008, 13:53

Waar naar toe in Praag.....pfff heb je even.

Het beste is om de Benz aan de rand van de stad te parkeren bij het station (Wilsonova). Als je het station in de rug houdt, links een brede weg de Vaclavske Namesti in kun je naar de oude stad lopen. Aan het einde zijn diverse kleine smalle steegjes waardoor je in de oude binnenstad komt. Deze achteraf straatje herbergen veel bierkelders, cafeetjes en restaurantjes. Zoek altijd naar een niet te toeristische tent, goedkoper, gezelliger, beter en persoonlijker.
In de oude stad zijn veel bezienswaardigheden, het raadhuis, de klok, een joodse begraafplaats, het poortgebouw enz enz. Via de brug Karluv Most, in de zomer maanden staan hier veel kunstenaars en braderie achtige kraampjes. Deze blijven vaak tot in de late uren aanwezig. Aan de overzijde is de catadral Praga zeker de moeite waard.

Wees slim en koop in NL een reisgids van capitol, wel prijzig maar bomvol tips, bezienswaardigheden en goede wandelroutes.

Wij hebben een paar jaar geleden een week rondgelopen, maar zijn nog zeker niet uitgekeken op de stad.

Veel plezier,

Grt,
Ruud
rvs230c

Berichtdoor Douwe Jan » 19 maart 2008, 14:24

een koelbox met gluhwein ....
Douwe Jan

Berichtdoor Martijn 230TE » 19 maart 2008, 14:48

Als je dan in de oude stad bent (rvs230c) ga dan via het park naar boventoe. Dat wil zeggen naar het nieuwere gedeelte van de stad. Daar is een museum met oude auto's, en dergelijke voertuigen. Toen wij er waren was het gratis toegang en leuk om even door te lopen....

Veel plezier in Praag en neem een restaurantje van de toeristische straat af.
Martijn 230TE

Berichtdoor Gerespecteerd » 19 maart 2008, 16:55

Waar ga je parkeren? In de stad voor een paar dagen langs de straat is enorm duur of niet toegelaten dus je moet de auto buiten de stad laten vergeet dat niet.
Er zijn een aantal vrij goedkope (zoals de meeste dingen in Tsjechië) bewaakte parkings buiten het stadscentrum aan metrostations, zo kan je onmiddelijk met de metro naar het centrum.

Ikzelf had het geluk dat mijn jeugdherberg een privaatgarage had in het centrum.

Ik denk overigens dat het zinvoller is een reisverzekering af te sluiten dan extra kosten te doen aan ongepland niet echt noodzakelijk onderhoud.
Gerespecteerd

Berichtdoor Topasbrauner » 19 maart 2008, 17:14

Als ik een lange reis maak met de topasbraune neem ik mee: goed gevulde gereedschapskist (schroevedraaiers, doppen, sleutels, vet, wd40, koperdraad, tiewraps, tangen), garagekrik, assteun, steekas, 1ltr 80w90, 5 ltr koelvloeistof, 1 ltr remolie, 5 ltr motorolie, 1 ltr atf, compressortje 12V, 5 ltr diesel, lidmaatschap KNAC met repatrieringsgarantie en onbeperkt gebruik vervangende auto (deze 2 dingen heb je bij de ANWB niet: let op!).

Goede reis!
Topasbrauner

Berichtdoor Toyman » 19 maart 2008, 18:30

een reis naar praag is geen wereld ries de afstand daar naar toe is denk 850 km en als hij vakantie heeft doet hij heleker rustig aan dus in twee keer
dus als hij zijn MB goed heeft onderhouden zal het geen probleem geven
voor de zekerheid een liter olie en water of koelvloeistof

Gr ton

Toyman

Berichtdoor Harmen » 19 maart 2008, 20:08

he leuk om alles zo te lezen... we hebben net besloten waar we heen gaan en het wordt inderdaad praag! we vertrekken op zondag 27 april en moeten donderdag 1 mei weer vertrekken uit het pension! we logeren in Pension Jena, geboekt bij Globe reisburo's vanwege de cheque van 250,- die we nog hadden. Voor 2 personen, 5 dagen, 4 nachten incl ontbij zijn we die 250,- kwijt.... valt nog mee als je vergelijkt met de andere prijzen als je via een reisburo moet boeken! Morgen ff bellen en vastleggen dus!

gelijk ff afspraak maken voor de auto om een beurtje te geven met de info die hier door iedereen is gegeven! ik heb er echt enorm veel zin in om ook met deze prachtwagen de reis aan te gaan! we kunnen de auto bij het pension parkeren voor €5,- per dag, gezien de andere tarieven is dat erg goedkoop. we zijn niet echt super toeristisch aangelegd en zullen dus ook zeker de leukere, plaatselijke tentjes opzoeken om te eten en te borrelen!

je kan een openbaar vervoerskaart hier in NL aanschaffen voor 11,- per 7 dagen, is dat erg handig? hoe is het openbaarvervoersnet in praag?

theatervoorstellingen, daar moet je ook geweest zijn zeggen sommigen??? is dat echt zo bijzonder of leuk of interessant?

2 dagen Plzen lijkt me wat overdreven als we maar 5 dagen gaan (incl reis). zondagochtend vroeg vertekken, lekker toeren naar praag en donderdag in de loop van de dag weer terug. we doen lekker rustig aan, ons bedje staat immers al klaar!!

het verslag incl foto's komt uiteraard hier in dit topic!!!

valt me wel op dat de 1 veel meer meeneemt dan de ander... ligt dat aan de eigen auto, de eigen voorzichtigheid?
Harmen

Berichtdoor janbenz1 » 19 maart 2008, 20:56

Ben vorige week nog geweest in Praag.

Je kunt nu bij de grens zo doorrijden, geen controle meer.
ook de wisseling van de wacht bij het presindtiele palijs is leuk om te zien.
Dit gebeurt om 12.00 uur precies.
Eeen hele voorstelling, en vlak daarachter is een prachtige kathedraal die kun je ook van binnen bekijken.
Een en al goud wta daar blinkt.
Een prachtig orgel, en schilderijen, en glas in lood werken.

janbenz1

Berichtdoor janbenz1 » 19 maart 2008, 21:00

<br><br>Post edited by: janbenz1, at: 2008/03/19 20:02
janbenz1

Berichtdoor janbenz1 » 19 maart 2008, 21:03

nogmaals,

janbenz1

Berichtdoor Markparket » 19 maart 2008, 21:41

Hoi Harmen,

Als ik voor een langere reis weg ga, neem ik NIKS mee! (de kofferbak ligt al vol genoeg met zooi, hahaha)

Ja, wel de reserveband, reservelampjes, boordgereedschap en wat olie, maar dan houdt het ook op.

Gewoon van te voren je auto een goede service beurt geven en dan moet het geen enkel probleem zijn, zo n kippe eindje!

Succes!
Markparket

Berichtdoor janbenz1 » 19 maart 2008, 21:41

Op de terugweg zijn we in Terezin aangeweest.

op de plaats waar de Elbe en de Ohre in elkaar samenvloeien ontstond aan het einde van de 18e eeuw de Kleine vesting die deel uit maakt van een groter verdedigingscomplex dat ter ere van keizerin Maria theresia Terezin werd genoemd.
Vrijwel vanaf het begin van haar bestaan deed de vesting tevens dienst als gevangenis.
Behalve soldaten hebben er ook velen vanwege nationalistische onafhankelijkheisdsoorlogen in het zuiden en zuid-oosten van Europa gevangen gezeten.
Als gevolg van de nazi-terreur die zich na de bezetting van de tjechiesche landen in Maart 1939 deed gelden zouden de bestaande gevangenissen spoedig vol raken.
Daarom werd in 1940 de Kleine Vesting door de gestapo opnieuw in gebruik genomen.
Op de 14de Juni van het jaar 1940 arriveerden de eerste gevangenen.
Tot het einde van de oorlog passeerden 32000 mensen de poorten, waaronder 5000 vrouwen.
Het waren in de meerderheid Tjechen, maar na verloop van tijd werden er ook personen van andere nationaliteiten gevangen gezet; waaronder burgers van toenmalige Sovjet-Unie, polen, Duitsers, joegoslaven en toen de oorlog ten einde liep- Britse en Franse krijgsgevangenen.
vooral het lot van de Joodse gevangenen was gruwelijk.
In terezin stierven als gevolg van miserabele leefomstandigheden, ziekten en mishandeling ongeveer 2600 gevangenen.
Vlak voor het einde van de oorlog brak in de overvolle gevangenis een vlekkentyphusepidemie uit, waartegen de kampleiding niets ondernam.
helaas hebben 200 gevangenen de vrijheid niet meer mogen meemaken omdat men is overleden aan deze ziekte.
door een de geneeskundige dienst van het rode leger zou vanaf dat moment een beslissende rol spelen bij het bestrijden van de epidemie.

deze tekst is niet van mij zelf, maar heb ik gedeeltelijk over genomen uit de beschrijving van een folder.

Hier zie je ook het contrast hoe de duitse officierenin luxe leefden, en de gevangenen in erbarmelijke omstandigheden, moesten zien te overleven.
Is echt indrukwekkend, en de moeite waard om een bezoek aan te brengen.

janbenz1

Berichtdoor janbenz1 » 19 maart 2008, 21:42

Als laatste,

janbenz1

Berichtdoor Gerespecteerd » 19 maart 2008, 22:59

Oja aan de grens moet je wel nog een snelwegvignet kopen om op de snelweg te mogen rijden in Tsjechië.
Gerespecteerd

Berichtdoor Harmen » 19 maart 2008, 23:06

mooi om de reacties en opties te lezen...

dat terezin, waar ligt dat? (kan het zelf natuurlijk ook ff opzoeken....)
is het te rijden vanaf praag en terug in en dag of is het handig om op de terug weg te doen en dan door naar huis of een extra overnachtng ergens te pakken?

lijkt me wel erg indrukwekkend... ben wel 1x in Dachau geweest, een werkkamp bij Munchen...

als ik zo de foto's van de kerk zie, ook prachtig zeg!!! lekker op wandelen door de stad, op zoek naar een eettentje in de avnd en een barretje voor de nacht.... ik heb er nu al zin in!!

dat vignet is alleen verkrijgbaar aan de grens met tsjechie? niet in NL bij de anwb bijvoorbeeld?
Harmen

Volgende

Keer terug naar Reizen!