Hallo Jan,
Zelf heb ik ook alleen ooit met elektroden gelast in hobby sfeer.
Elektroden op plaatwerk is vragen om problemen, je brand het volledig weg.
Dus maar een gekeken wat haalbaar is en betaalbaar. Hier viel de keuze op mig/mag met gas. Voordeel is dat je bijna net zo werkt als elektroden maar door het gas geen slak hebt. Kies je voor de soort met gevuld draad heb je wel weer slak. Die wegbikken op plaat geeft deuken
Tig is heel mooi maar moet je echt leren en kost veel meer geld.
Moet je dus toch het lassers-vak voor gaan leren.
Mig/mag is heel goed vergelijkbaar met Elektroden lassen en dat ken je dus al.Daarom koos ik ook voor mig/mag met beschermgas.
Een laskap kun je kopen op marktplaats voor ca 40 euries, voldoet voor klasse 11 dus voor eenvoudig mig/mag werkt op lichtcel en geheel automatisch.
Zal het adres even zoeken en laat ik je weten.
Zit je hier in de buurt kan ik je laten zien wat ik heb staan voor hobby werk, ook hier moet ik kosten drukken.
Kocht een 2e hands hier in de buurt en dat werkt echt heel leuk.
Wil je nieuw kun je bij rustbuster het beste terecht, goed prijs en hulp bij problemen, ook de goedkope merken hebben ze maar die vind ik erg zwakjes er uitzien.
Vr Groet
Kees
Soesterberg.
Hier is de kap die ik heb:
http://link.marktplaats.nl/156842000
Zoek op laskap of lashelm
Kost 42,50 en werkt heel fijn, geeft ook voor hobby gebruik goede bescherming, ga je uren lassen is een Scotch beter maar die kost dan ook ruim 200 euries. Dat is dan zware kwaliteit, dat wel.
Ding kun je gewoon mee ziet tot de vlamboog ontsteekt, dat slaat hij meteen zwart en zie je de lasboog prima. Zelfde alsof je in de zon kijkt met die kap. Naar de grond kun je zien in de zon zie je een lasplek zonder verblind te worden. Zonder batterijen dus ook nooit leeg
, gewoon op zonnecel werkend. Wil je proberen of het mig/mag lukt ben je welkom. Wil zelf ook nog naar de cursus van rustbuster maar de inschrijf datum verschoof en toen kon ik net niet. Dus maar weer inschrijven.
Heb al eerder geopperd met een groepje te gaan van 8 tot 12 personen. Kunnen we een dag afhuren dus zelf een woensdag opgeven. Doen andere auto-hobbyclubs daar ook zo. Is ook wat voordeliger voor allen.
Suc7
Kees
Post edited by: RenK, at: 2008/03/25 16:44<br><br>Post edited by: RenK, at: 2008/03/25 16:54