MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 19:55

waterpomp

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

waterpomp

Berichtdoor Migiel_B_230E » 21 jul 2010, 22:37

Beste forummaten,
Van mijn recent aangeschafte 123 230E automaat uit 1984 was de waterpomp kapot. Ik ging naar de garage die een nieuwe waterpomp bestelde. Hij nam aan dat hij van de 2 modellen pomp het nieuwste type moest bestellen. Bij demontage bleek echter dat de waterpomp die erop zat het vroegere type was. Die heeft hij alsnog besteld en geplaatst.
Ik begrijp het niet meer. Ik nam aan dat op de 230E uit 1984 het nieuwste type waterpomp zit (dus zonder gekoppelde dynamo). Heb ik nu een 230E uit 1984 met een ouder type motor of had de 230E uit 84 nog de oude waterpomp?
Migiel_B_230E

Re:waterpomp

Berichtdoor vlieger » 21 jul 2010, 23:33

Misschien is er wel een andere motor in je wagen gelegd, door een van de vorige eigenaren.
Als er nog een onderhoudsboekje bij de wagen is, kun je op de wagenkaart (laatste bladzijde) controleren of het motornummer overeenstemt.
vlieger

Berichtdoor Migiel_B_230E » 22 jul 2010, 16:14

Helaas Vlieger, maar dat boekje zit er niet bij.
Ik weet ook niet zeker of mijn aanname (nl dat de waterpomp van het oudere type motor is) juist is. Kan het zijn dat er 230E 's uit 84 vanaf de fabriek het oude type waterpomp hadden?
Kun je aan bepaalde kenmerken zien of de motor van de laatste serie is?
Als de motor ouder is dan de auto dan voel ik mij wel besodemietert. Dan is nl. de kilometerstand die aangegeven is misschien wel correct voor de auto maar waarschijnlijk niet voor de motor.
Mogelijk heeft de motor veel meer kilometers gelopen.
Migiel_B_230E

Berichtdoor MBvO » 22 jul 2010, 16:28

Niet te snel conclusies trekken. Probeer eerst eens je VIN-nummer in die Russische site te typen (link even zoeken via zoekfunctie bovenin) en dan zie je misschien ook wel het motornummer.
Volgens mij staat er op mijn WIS cd ook ergens een tabelletje met motor- en carrosserienummers, dus mocht je met die Russische site niet verder komen dan kan ik daar eens kijken. Die heb ik alleen nu niet bij de hand.
MBvO

Berichtdoor Migiel_B_230E » 26 jul 2010, 21:56

Ha MBvO
Ik heb gekeken op de russische site maar daar kan 'tijdelijk' het VINnummer niet ingevoerd worden. Ik heb verder op het typeplaatje gekeken op het schutbord en heb de codes uitgezocht. De meeste codes heb ik kunnen terug vinden, behalve de codes 592 en 628. Ik vermoed dat deze betrekking hebben op getint glas en op herkomst (Zwitserland).
Waar vind ik het 'chassisnummer' van de motor? staat die ook op het plaatje weergegeven. Ik vermoed eigenlijk dat hij (ook?) ergens op het motorblok moet staan.
En weet jij ook waar is aangegeven wat de code is van de kleuren en materialen van het interieur?
alvast bedankt
Migiel_B_230E

Berichtdoor Migiel_B_230E » 26 jul 2010, 21:58

Vlieger,
een wagenkaart zit er helaas niet bij. Ik heb alleen de zwitserse APK-kaart waarop alleen aangegeven staat wanneer en bij welke km-stand de APK is uitgevoerd.
Migiel_B_230E

Berichtdoor MBvO » 26 jul 2010, 23:13

Volgens mij staat bij mijn 300D het motornummer aan de voorzijde van het blok, op een randje net onder de kleppendekselpakking. Als het daar niet is, staat het aan de zijkant van het blok, op dezelfde hoogte. Is alleen vaak moeilijk te zien door laagje vettigheid wat op het blok zit. Doekje of ontvetter erbij en even zoeken.
Je kunt bij de Mercedes dealer ook een kopietje van je wagenkaart opvragen, ik kreeg 'm gratis. Was een heel simpel kopietje van een dubbelgevouwen A4-tje met een enorme lijst codes erop. Het meeste kon ik niet achterhalen, maar met de optielijst erbij (staat wel ergens op het forum hier, of op een duitse website) en je VIN nummer kom je een heel eind. Daar moet toch ook het motornummer op staan.
MBvO

Berichtdoor Migiel_B_230E » 28 jul 2010, 00:18

Via het forum inmiddels ontdekt wat code 592 inhoudt: groen warmtewerend glas+windscherm + 'heckscheibe verbundglas'. Wat dat laatste inhoudt weet ik niet. Verder kan ik nog stedds niet ontdekken wat code 628 is. Heb jij enig idee.
En waar vindt ik de code van de binnenbekleding?

Giel
Migiel_B_230E

Keer terug naar Techniek