- 027C43D2-AC27-4258-A969-9CA7B3CD7DC1.jpeg (2.57 MiB)
Maar rijden met een 4 bak bevalt me niet.
met 100 km/u draait de motor 3500 toeren, achteras is 3,92. dus eens nagedacht, achteras reductie veranderen, maar dan trekt ie een stuk minder, dus liever een 5 bak zoals ik heb in de Pagode of een 6 bak van BMW Getrag van een E30.
En dan zit je 2300 toeren bij 100 km/u en dat rijdt veel rustiger.
dus 4 bak er uit en een 6 bak besteld, deze is reeds aangepast aan het Mercedes vliegwielhuis, is een verloopstuk aangelast
en dat is nauwelijks te zien.,
De cardanas heb ik opgestuurd en laten inkorten en balanceren.
de versnellingsbak handel blijft hetzelfde, alleen zit de achteruit nu naar links voor, moest een en ander wijzigen omdat de links rechts bediening meer slag maakt.
Is behoorlijk wat werk, maar goed te doen, ook de gever en nemer cilinder van de koppeling worden vernieuwd.
heb eerst met de oude gever cilinder getest , maar ging te zwaar, dit komt ook door de zwaardere lamellen koppeling.
De achterste versnellingsbak steun kan gelukkig achteruit schuiven en dit paste precies.
Na montage de hoeken gemeten met een electronisch waterpasje of alles mooi in line staat, verschil is 0,2 graden, dus ik denk wel dat dit geen probleem geeft.
De km teller geeft wel bij 100 echte km 110 aan , maar dat was daarvoor ook zo, waarschijnlijk ook door iets te kleine banden van 185/70/14.
Het rijden hiermee is een openbaring, ook het schakelen gaat lekker kort en geen trillingen in de aandrijflijn.
gr Cees