zo ik ben weer wat verder, heb toch maar besloten om eerst de steun voor het zitpannetje te maken omdat ik er nu makkelijk bij kan en ik kan nu vanaf de zijkant zien of het pannetje mooi recht zit. dus heb eerst de steun die ik van de andere trekker heb gehaald gepast maar dat past niet helemaal. de steun die ik geleend heb is van een trekker zonder hefinrichting en dus zit de veer daar op een andere plek. maar bij deze komt de veer helemaal achter de steun uit dus wat gezocht op internet en inderdaad de trekkers met hef inrichting hebben de veer bijna aan het pannetje vast zitten dus daar moet ik wat op verzinnen. de steun zelf is wel hetzelfde dus die eerst maar eens namaken ik had van het stoeltje wat er op gezeten had de eerste 15 cm afgeslepen, de rest was niet meer te gebruiken. maar die stukjes kon ik mooi gebruiken en daar kon ik dan de rest van de steun aan vast maken. maar de steun is gebogen en dit dikke staal tik je niet zomaar in vorm dus een paar keer ingeslepen en dan op het aambeeld in vorm geslagen en dat ging goed. dan even dichtlassen en schoonslijpen en toen konden ze naar binnen gebogen worden want de steun loopt van breed naar smal. maar dat was zo in vorm met een grote voorhamer
. daarna de bovenplaat gemaakt en die heb ik omhoog laten lopen zodat ik daar de veer aan kan gaan bevestigen. nu heb ik de gaten geboord voor de montage van het pannetje en die wil ik morgen vierkant uitveilen en dan is dat gedeelte klaar en kan ik gaan kijken naar de montage van de veer. ik heb ook de juiste maat slotbouten gevonden compleet met de juiste vierkanten moeren, die liggen al jaren in de schuur maar nu kon ik ze mooi gebruiken, mijn vader gaat op zijn werk het draad verder opsnijden en dan kan ik ze gewoon afkorten op de juiste maat. en ik heb ook een nieuw ventieltje gevonden voor de achtervelg, ik had de oude kapot gedraaid en dacht dat zal wel weer zo'n moeilijk dingetje zijn om te zoeken maar ik ging eens horen bij een mechanisatiebedrijf waar ik vaker kom voor onderdeeltjes en ze hadden hem zo in het rek liggen en ik kreeg hem gratis mee
je moet wel eens mazzel hebben. maar ik hoop morgen de steun af te maken en dan kan ik volgende week gaan beginnen aan het rechter spatbord.