[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
welk soort olie gebruiken? : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 06:22

welk soort olie gebruiken?

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

welk soort olie gebruiken?

Berichtdoor sjonnie1981 » 23 aug 2006, 21:56

Hallo MB liefhebbers,

Ik zit nog met een vraag. Welk type olie en welk merk kan ik het beste gebruiken voor mijn mb 280CE.
wat betreft het:
cardan
automaatbak
stuurbekrachtiging
motor
remvloeistof

Ik heb vaak het merk castrol horen vallen, maar ik weet ook niet of dit het beste voor mijn auto is!

Ik ben momenteel mijn mb aan het opbouwen, heb hem helemaal uit elkaar gehad, vandaar dat ik deze vraag even aan de kenners overlaat

Mvg johan
sjonnie1981

Antwoord:welk soort olie gebruiken?

Berichtdoor MajikSimon » 23 aug 2006, 22:31

-cardan: 75w90 of 80w90
-automaatbak: ATF olie (bijv Type D)
-Stuurbekrachtiging: is aparte olie voor: servo oel
maar bijna iedereen gebruikt ATF
-motor: meestal 15w40 soms 10w40 dit is bijna altijd halfsynthetisch, er is bijna geen 100% puur minerale olie meer zonder bijmening van wat synthetische olie.
Merk: valvoline / castrol eventueel huismerk van halfords, van hema of van brezan etc afhankelijk waar je veel waarde aan hecht: prijs of merk.

ik denk eigenlijk dat je beter goedkope olie vaak kunt wisselen, dan dure olie er 1,5 jaar in laten zitten omdat je maar 8000km per jaar rijdt maar goed.

Castrol is goed maar de andere merken ook, dat is een discussie zonder einde.Evenals over welke viscositeit het beste is, met een goede 15w40 kun je niet veel fout doen,daar zijn de meeste mensen het wel over eens als de motor erg smerig is van binnen, of je weet dat er niet regelmatig onderhoud is gepleegt, overweeg dan er goedkope lidl/hema/ gamma olie in te doen en die na 1000-1500 km te wisselen evenals je oliefilter...dan gebruik je de eerste olie als "flush"

Nogmaals: de discussie over welke motorolie precies is er een zonder einde....erg veel meningen, niets is echt keihard te bewijzen, de een heeft altijd castrol gebruikt de ander zweert bij goedkope hema of lidl olie...maar met een 15w40 eventueel een 10w40 (als het erg koud) is kun je niet veel mis doen.

Belangrijkst is regelmatig wisselen..
MajikSimon

Berichtdoor sjonnie1981 » 23 aug 2006, 22:44

Oke, hier heb ik wat aan bedankt ik weet denk ik wel genoeg

gr johan
sjonnie1981

Berichtdoor Wiebren240D » 23 aug 2006, 23:02

hallo jongens

ik doe er altijd minerale olie in kost meen ik 5euro per liter haal ik zo op hier in het noorden bij een lasaulec of ferwerda

maar idd net wat majiksimon deze diskussie stopt nooit
maar doe het maar gewoon ATF in de automaat en ook in de stuurbekrachtiging en 75/90 in de cardan komt altijd goed hoor

groeten Wiebren Nieuwenhuis tel 0620659789
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Hans230CE » 26 aug 2006, 18:43

Voer motoren van 24 j oud en tegen de 200k hebben ze me in april 20W50 aangeraden en hij loopt soepel, start beter. Is die olie ook geschikt voor de winter?????
_________________________________________________________________________________

A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee

Berichtdoor Hans230CE » 26 aug 2006, 18:44

Voer motoren van 24 j oud en tegen de 200k hebben ze me in april 20W50 aangeraden en hij loopt soepel, start beter. Is die olie ook geschikt voor de winter?????
_________________________________________________________________________________

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor janbenz1 » 27 aug 2006, 11:55

Sjonnie,

Voor de motor als deze niet is gereviseerd, altijd MINERALE olie gebruiken.
Op dit forum is hier al meer over geschreven.
Als je van minerale olie naar half of vol synthetische olie gaat, kan het zo zijn dat de laag die de minerale achterlaat oplost en in je oliekanaaltjes komt.
Deze kunnen daardoor verstoppen, wat tot gevolg heeft dat de smering wegvalt en vastlopen tot gevolg kan hebben.
15W40 in de winter, en als je naar hele warme oorden gaat, 20W50.

Succes Jan.
B)
janbenz1

Berichtdoor Hans230CE » 27 aug 2006, 20:27

Warme oorden zoek ik met benzie niet op, dus in oktober veranderen. En in april weer, TKS 4 the tip!!

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto