[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Welke olie in het differentieel ? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 19:23

Welke olie in het differentieel ?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Welke olie in het differentieel ?

Berichtdoor RM123 » 25 sep 2009, 17:08

Hallo,

Hierbij de vraag welke olie te gebruiken bij een verversing van het differentieel van een W123-200-1982 en hoeveel ,ik lees wel SAE 90, maar daar zijn natuurlijk diverse typen in, bij voorbaat dank voor het antwoord, mvrgr RM123 ( Rob Möhring )
RM123

Re:Welke olie in het differentieel ?

Berichtdoor Semrick » 25 sep 2009, 17:14

Als het maar SAE90 is dan maakt het merk denk ik niet zo veel uit.
Zie voor de hoeveelheden en de verversingstermijn onderstaande foto. ;-)

Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor RM123 » 25 sep 2009, 17:18

Hoi Semrick, dank voor je snelle antwoord, het gaat mij ook niet echt om welk merk maar om de specificaties zoals bij de diverse gebruikte oliën. gr RM123 ( tot zondag )
RM123

Berichtdoor MajikSimon » 25 sep 2009, 20:05

Weet niet of je tegenwoordig nog wel zoveel "straight" SAE 90 kan kopen.

Wat meer gebruikelijk is 80w90 olie...Was destijds spec GL4 denk ik ... maar meestal verkoopt en gebruikt men GL5, heeft betere dopes/toevoegingen tegen slijtage.En is meer voor sneldraaiende hypoid verbindingen.

Als je heel kieskeurig zou gaan doen, kun je je ook nog zorgen maken om de toevoegingen.
Ik weet in ieder geval dat valvoline een goede 80w90 maakt spec GL5..heb ik hier
ook nog staan kost iets van 6 euro per liter.Erg cheap dus..zit in een flacon met een buisje, kun je hem iets beter leegknijpen, maar blijft sub-optimaal zeg maar haha.

Vrij vaak is de olie nog nooit gewisseld..goede kwaliteit inbus 14mm, eerst de vul, daarna pas de afloopplug eraf halen..Doe je het andersom heb je potentieel een probleem:)
Het stinkt en is zoals alle olie potentieel kankerverwekkend bij langdurig contact dus beter niet op je pootjes of in je haar krijgen dus..

succes he.<br><br>Post edited by: majiksimon, at: 2009/09/26 00:01
MajikSimon

Berichtdoor Monteur Jan. » 07 nov 2009, 00:01

Pardon! kost iets van 6 euro per liter.

Das wel erg veel dat betaal ik bij lange na niet en koop het spul per 20 liter bij metropa in Rotterdam.

En inderdaad het is tegewoordig Sae 80 - 90 GL5 dat GL5 kan meer vocht verdragen en is zeer geschikt voor alles waar cardanolie in moet en het is bij uitstek geschikt voor hypoidvertandingen.<br><br>Post edited by: Monteur Jan., at: 2009/11/06 23:03
Monteur Jan.

Keer terug naar Techniek