Mercedes vrienden,
Vergeef me de wellicht domme vraag maar ik heb twee auto's (Mercedes 280E uit '80 en Volvo V70 uit '97), beide automaat. Nou ging ik er vanuit dat de automaat van de Mercedes hetzelfde werkt als die van de volvo. Ze zijn beide viertraps en hebben dezelfde "standen" Maar het forum lezende begin ik daaraan te twijfelen. Ergens werd gerept dat de "S", één trap terugschakelt. Ik weet het niet. Ik dacht het volgende:
- P, R, N spreekt voor zich.
- D is Drive, het betreft een viertraps automaat.
- S, idem als Drive maar dan maximaal tot en met de derde trap. (bijvoorbeeld als je op de motor wilt remmen en de automaat wil maar opschakelen naar 4, dan kan je hem blokkeren in 3)
- L, de automaat schakelt alleen de eerste en tweede trap. Vanuit de twee wel terug naar de eerste maar hij schakelt nooit op! Dus hij schakelt alleen de tweede trap als je daar al in reed ten tijde van schakelen in "L" of als je ten tijde van schakelen naar "L" in de derde trap reed.
Klopt dit of werkt elke automaat, in dit geval de automaat van de 280E, anders?
Ik ben zeer benieuwd naar jullie reacties.
groet,
Vincent.