[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Werking Automaat 280E : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 17:13

Werking Automaat 280E

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Werking Automaat 280E

Berichtdoor WitteMercedes280e » 13 aug 2010, 21:33

Mercedes vrienden,

Vergeef me de wellicht domme vraag maar ik heb twee auto's (Mercedes 280E uit '80 en Volvo V70 uit '97), beide automaat. Nou ging ik er vanuit dat de automaat van de Mercedes hetzelfde werkt als die van de volvo. Ze zijn beide viertraps en hebben dezelfde "standen" Maar het forum lezende begin ik daaraan te twijfelen. Ergens werd gerept dat de "S", één trap terugschakelt. Ik weet het niet. Ik dacht het volgende:

- P, R, N spreekt voor zich. :-)
- D is Drive, het betreft een viertraps automaat.
- S, idem als Drive maar dan maximaal tot en met de derde trap. (bijvoorbeeld als je op de motor wilt remmen en de automaat wil maar opschakelen naar 4, dan kan je hem blokkeren in 3)
- L, de automaat schakelt alleen de eerste en tweede trap. Vanuit de twee wel terug naar de eerste maar hij schakelt nooit op! Dus hij schakelt alleen de tweede trap als je daar al in reed ten tijde van schakelen in "L" of als je ten tijde van schakelen naar "L" in de derde trap reed.

Klopt dit of werkt elke automaat, in dit geval de automaat van de 280E, anders?

Ik ben zeer benieuwd naar jullie reacties.

groet,

Vincent.
WitteMercedes280e
 


Re:Werking Automaat 280E

Berichtdoor Hans230CE » 14 aug 2010, 17:18

Klopt volgens mij als een bus Vincent.

En hij vertrekt in zijn 2 in normale omstandigheden.
_________________________________________________________________________________




A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Avatar gebruiker
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 8656
Geregistreerd: 23 jul 2006, 19:04
Woonplaats: Oostende (B)
Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Werking Automaat 280E

Berichtdoor vlieger » 15 aug 2010, 22:01

Nog een verschil:
Een Mercedes met automaat kun aan slepen als hij niet start en bij een Volvo gaat dat niet.
vlieger
 


Re:Werking Automaat 280E

Berichtdoor Hans230CE » 15 aug 2010, 22:59

Wat???

Hoe doe je dat dan?

Er gaat een nieuwe wereld voor me open.

Want volgens mij kan je geen automaat "aan" slepen. Je kan hem voorzichtig slepen over korte afstand aan lage snelheid in N. Maar aanslepen denk ik niet. Nu, we leren eventueel bij.

_________________________________________________________________________________




A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Avatar gebruiker
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 8656
Geregistreerd: 23 jul 2006, 19:04
Woonplaats: Oostende (B)
Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Werking Automaat 280E

Berichtdoor vlieger » 16 aug 2010, 20:23

Aanslepen is heel eenvoudig;

Sleep de wagen (maximaal met 30 km/h bij koude automaat en 50 km/h bij warme automaat) met de handel in N twee minuten, om oliedruk op te bouwen in de koppelomvormer.
Daarna onder het slepen de handel in L zetten en een beetje gas geven.

Slaat de motor na enkel seconden niet aan; de handel van L weer in N, zetten anders kan schade aan de automaat ontstaan.
Na het enkele seconden slepen in N, kan de handel wederom in L gezet worden om nogmaals de motor te laten aanspringen.

Dit staat overigen gewoon in de handleiding van de wagens, pagina 86.
vlieger
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten