[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
zomer/winter schakelaar op koeling?? : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 08:30

zomer/winter schakelaar op koeling??

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

zomer/winter schakelaar op koeling??

Berichtdoor gapnyst » 26 jun 2006, 19:53

sinds vrijdag ben ik de trotse bezitter van een 250 uit 1978. de auto verkeerd in perfecte staat, alleen de temperatuur loopt snel richting de 100 graden en bij de snelweg daarboven. nu zei de man van wie ik de auto gekocht had dat de koeling een zomer en winterstand had. deze zou nog in de winterstand staan waardoor de moter minder gekoeld zou worden... weet iemand hier meer van en zoja waar zit deze schakelaar??

bij voorbaat dank, Gijs
gapnyst

Antwoord:zomer/winter schakelaar op koeling??

Berichtdoor Govert » 26 jun 2006, 20:19

Ik heb er nog nooit van gehoord, maar dat zegt niet alles. Meer dan 100 graden op de snelweg lijkt mij hoog. Je bent beter af het koelvloeistofniveau te controleren (bij koude motor). Je radiateur moet ook schoon zijn, zonder vliegen enzo. V-snaar naar je ventilator kan ook te slap zijn.

Daarna kan het nog je thermostaat zijn, of je temperatuursensor of je temperatuurmeter.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor janbenz1 » 26 jun 2006, 20:33

Hallo,

Er zit waarschijnlijk een klep op de luchtinlaat van het lucht filter.
deze schakelt vanzelf op zomer en winterstand.
Maar ik zou de temperatuur wel in de gaten houden, anders heb je straks de kop krom en lek.
Controleer eerst de thermostaat, deze kost niet veel, en is eenvoudig te vervangen.
Je moet dingen gaan uitsluiten.
Je vetilator draait die wel?
Koelvloeistof wel op peil?
Ververs anders het gehele koelvloeistofsysteem, en spoel het even door met water.
Ook radiateur goed doorspoelen.
Gaat al het vuil er uit, en dan vullen met koelvloeistf van goede kwaliteit.
Dit koelt, en smeert, en dempt geluid.
Radiateur controleren op lekkage, zo ook de waterpomp.
V snaar op de juiste spanning controleren.
Temperatuurmeter kun je altijd nog vervangen, misschien geeft die niet de juiste waarde aan.
Meestal is dit wel goed, dus daar moet je in laatste intantie van uit gaan.

Veel succes toegewenst.
Groetnis fan Jan, Út Drachten.
janbenz1

Berichtdoor Topasbrauner » 27 jun 2006, 12:15

Meestal duidt dit op ene versleten of ernstig vervuilde radiateur. Een nieuwe is rond de 125 euro (origineel) en zo geplaatst. Die man bedoelt waarschijnlijk een zomer en winter THERMOSTAAT. Bij mijn weten zijn die voor de 250 nooit voorgeschreven, maar er kan natuurlijk achteraf een 87g. thermostaat geplaatst zijn ofzo. Maar dan nog mag de temp niet stijgen naar boven de 100 gr. bij een beetje snelweg rijden, of je moet hem zeer zwaar belasten.<br><br>Bericht gewijzigd door: topasbrauner, op: 2006/06/27 12:17
Topasbrauner

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto