door Trouwkoets » 28 jan 2010, 16:12
OK, er worden in het topic 2 zaken genoemd, het koudstartventiel (extra injectie van benzine gedurende de eerste paar seconden na de koude start) en de Zuzatsluftschieber, extra luchtschuif. De oorspronkelijek vraag van Luc gaat over het laatste. de testmethode die Ronald300D van de WIS CD heeft geplukt (dichtknijpen van de toevoer waardoor de geopende extra luchtschuif geen functie meer heeft) lijkt mij valide, samen met de controle van het toerental.
Luchtschuif wordt niet verwarmd door koelwater, hij zit er simpelweg niet in de buurt. Bij mijn weten wordt het bimetaal in de extra luchtschuif permanent elektrisch verwarmd. In rust staat de schuif open. Functioneert de elektrische aansluiting niet goed dan zal in warme toestand de motor stationair te snel draaien, want de extra luchtschuif blijft open staan. Als dit is gecompenseerd door bij warme motor het staionair toerental af te regelen met de daarvoor bestemde schroef (de staionair regeling gaat dan vrijwel helemaal dicht) dan loopt de motor in koude toestand niet of slecht stationair.
Als het koude startventiel niet werkt dan start de motor slecht en loopt slecht in de eerste seconden, maar het heeft geen effect daarna.
Caspar