[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Zwakke koplamp en lekkage tussen de motor en bak. : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 22:50

Zwakke koplamp en lekkage tussen de motor en bak.

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Zwakke koplamp en lekkage tussen de motor en bak.

Berichtdoor Dj Rene » 26 apr 2010, 08:25

Hallo W123 liefhebbers.

Na mij eerst even netjes te hebben voor gesteld ga ik nu mijn vraag(en) stellen.
Heb op dit moment problemen met één koplamp en een lekkage tussen de motor en bak.

Eerst even over de verlichting.
Ik dacht eerst dat één koplamp stuk was en alleen het stadslicht brandde.
Dit was niet het geval, na de lamp te hebben vervangen had ik nog steeds zwak licht aan de bestuurders kant.
Dus nu de vraag wat kan hier de oorzaak van zijn.
Heb de zoekfunctie al even gebruikt maar kwam niet verder als iemand die het over een aarding van de motor naar het chassis had.
Verder iemand suggesties?

Tweede probleem.
Heb lekkage tussen de motor en bak.
Lag gisterochtend een paar druppen olie onder de auto.
Zag dat het nat was onder de motor en bak.
Dus op de plek waar ze aan elkaar gemonteerd zitten was het het ergste.

Zit zelf te denken aan een kering van de krukas.
Maar misschien kan het ook nog van de handgeschakelde 4bak zijn.
Ik hoop dat er hier iemand is die dit probleem herkend en er een antwoord op weet.

Nou dit waren mijn vragen tot zo ver.

Groet René
Dj Rene

Re:Zwakke koplamp en lekkage tussen de motor en bak.

Berichtdoor Citrobenz » 26 apr 2010, 09:22

Hallo Rene,

Het komt nog wel eens voor dat je slechte verbinding in je stekker van de koplamp hebt.
ook kan het een slechte of geen massa zijn.

Kijk even wat voor olie hij lekt, motorolie versnellingsbakolie of remolie.
je kunt het meestal wel ruiken
het kan namelijk ook lekkage van de koppelingscilinder zijn, dan moet je ook remolie verlies in je remreservoir hebben
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor MBvO » 26 apr 2010, 09:39

Hallo Rene,

Een zwak koplampschijnsel komt ook vaak door een vervuilde of gecorrodeerde reflector van de koplamp. Dit kun je van buitenaf wel inschatten door het koplampglas goed schoon te maken en er van buitenaf door te kijken, of het plastic klepje achterop afnemen, de lamp eruit halen en dan kun je ook wel wat zien.
Als het klepje achterop de lampunit onbreekt vervuilen ze heel gauw. Als die er gewoon opzit, kan de lamp nogsteeds intern vervuilen door verouderde rubbers tussen het plastic achterdeel en de glazen voorzijde, waardoor vuil en condens er in kan komen (door het temperatuurverschil van de buitenlucht en de hete lamp ontstaat er heel makkelijk condens die sporen achterlaat als het weer opdroogt). De lampen zijn relatief eenvoudig te demonteren (zoek maar eens in Toontje's topic over '240TD kalefateren') en de rubbers kosten weinig bij de dealer.
Zeker niet met een schuurspons op je reflectors bezig gaan. Sommigen houden het bij een droog katoenen doekje, anderen zetten ze in de vaatwasser, het is maar wat je zelf wil, daar kan ik je geen raad in geven.
MBvO

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 26 apr 2010, 10:47

de reflectoren in de vaatwasser lijkt mij niet goed te komen. Het reflecterende laagje is suuuuper dun. Wat het beste werkt is een goede sigaar roken en voorzichtig de reflector oppoetsen met de fijne sigarenas en een katoenen doekje. de koplampglazen kun je idd gewoon afwassen en ik kan je vertellen dat dat een wereld van verschil maakt ook al zien ze er op het oog schoon uit!
AdriaanVogelzang

Berichtdoor Martijn_200D » 26 apr 2010, 11:13

Ik had verleden week excact hetzelfde probleem met de koplamp.
Nieuwe lamp erin mocht niet baten, bleef heel erg flauw schijnen.

Ik kreeg de tip de massa te controleren.
Ik ben begonnen bij de stekker welke op de lamp zit ... en daar was direct het euvel.
De stekker heeft niet goed vastgezeten, waardoor het stekkertje is gaan smelten.
Daardoor maakt hij niet/nauwelijks contact.
Ik heb het stekkertje eerst even schoongemaakt en de vervorming wat weggewerkt.
Het klemmetje er opnieuw ingedaan en de stekker weer op zijn plaats.

Resultaat: een perfect schijnende koplamp !

Veel succes.
Martijn_200D

Berichtdoor Hans230CE » 26 apr 2010, 11:19

Inderdaad, koplamp eruit, 4 schroeven, lamp uit elkaar alles schoon maken, stekker inclusief en dan eens kijken. Een extra massa kan nooit kwaad bij deze ouderdom.

Het glas kan in de vaatwas, maar als je reflector is aangetast, doe dan maar een nieuwe.
_________________________________________________________________________________

A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja

Berichtdoor Dj Rene » 26 apr 2010, 15:11

Hé mannen heel erg bedankt voor de snelle reactie.
Ik ga vanmiddag direct even kijken en ik hou jullie op de hoogte.
Weet niet of dat vandaag nog word, omdat ik nachtdienst heb en dus nog even wil liggen in het begin van de avond.
Anders word het wel een heeeel lange nacht.

Groet René
Dj Rene

Berichtdoor Dj Rene » 26 apr 2010, 20:05

Hallo mensen.

Ik heb denk ik al een idee waar mogelijk een olie lekkage vandaan komt.
Heb net m'n hele motorruimte schoon gespoten en ook de onderkant van de motor en bak.
Nu zag ik dat er olie bij een bout of langs de verstuiver zweet.
Dit is moeilijk te zien omdat ze strak tegen elkaar aan zitten.
Heeft iemand dit vaker mee gemaakt?
Het is de tweede verstuiver vanaf de versnellingsbak gezien.
Verder ga ik er vanavond gewoon mee naar m'n werk en kan zo morgen hoop ik zien of er nog meer zweet of lek plekken zijn op de schone motor.

Groet René
Dj Rene

Berichtdoor bartolo66 » 26 apr 2010, 21:12

Waarschijnlijker is dat hij bij de verstuiver diesel lekt. (als hij daar lekt)
De Diesel lost het vuil en de olie op die op je blok zitten. Resultaat is dat er onder de wagen zwarte druppels komen te liggen. Laatst was hier nog iemand van het forum met exact hetzelfde probleem, zijn verstuivers bleken te lekken na revisie.<br><br>Post edited by: bartolo66, at: 2010/04/26 21:17
bartolo66

Berichtdoor Dj Rene » 28 apr 2010, 17:16

Na het schoon spuiten van de morruimte gisteren was ineens het probleem met de zwakke koplamp aan de bestuurderskant opgelost.
Wat het probleem nu eigelijk was weet ik nog steeds niet, maar ik heb nu wel gewoon weer goed licht.

Tot zover probleem één opgelost.

Nu nog onderzoeken wat de kleine olie lekkage is (af en toe een drupje).
Laat snel weer iets van me horen.

Groet René
Dj Rene

Berichtdoor Dj Rene » 04 mei 2010, 20:52

Ben er achter gekomen dat het probleem van mijn verlichting hem in de stekker naast de koplamp zit.
Deze kan ik een heeeeeel klein beetje naar boven en beneden bewegen.
Als ik dit doe maakt hij waarschijnlijk weer goed contact en brand hij wel weer goed.

Heb helaas even een vervelend rug probleem waardoor ik even niet in staat ben het goed te onderzoeken wat er daadwerkelijk aan de hand is.
Tot nu toe lijkt het even goed te gaan, maar als mijn rug weer iets soepeler wil bewegen ga ik weer even voorover onder de kap kijken.

Tot zo ver.
Dj Rene

Berichtdoor Semrick » 04 mei 2010, 21:01

Even de stekker open maken en de contactvlakjes iets aanknijpen waardoor deze strakker om de pinnentjes op de lamp blijven zitten. Dan moet het weer verholpen zijn.
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968

Berichtdoor Dj Rene » 05 mei 2010, 19:50

Hallo W123 liefhebbers,

Hier kom ik weer met een vraag.
Ik heb al eens eerder aangegeven dat ik olie onder mijn motor zag hangen en lekken.
Nu heb ik het volgende gevonden.
Op twee plekken heb ik olie gezien.
Eerste plek is het brandstofsysteem.
Hier hangt regelmatig een oliedrup onder.
De olie drup die hier onder hangt is mooie schone olie.
Dus ik denk dat hij geen smering van de rest van de motor krijgt.
Ik probeer nu ook een paar foto’s te plaatsen om het geheel iets duidelijker te maken.

Ook staat er regelmatig een plasje olie in een soort van uitsparing in het motorblok.
In deze uitsparing bevind zich een boutkop van de maat 19.
Dit is aan de kant van de koelvin naast een gloeibougie.
Ik weet niet goed hoe ik het beter uit moet leggen maar ik hoop dat het duidelijk is voor de echte kenners.
Ik heb geprobeerd deze boutkop aan te draaien maar dit lukte niet.
Ben eigelijk wel benieuwd wat hier onder zit en of iemand weet wat er aan te doen is.
Misschien een nieuwe koperen/aluminiumring er onder (specifieke dikte?).

Hoor graag van jullie

Groet René

Post edited by: Dj Rene, at: 2010/05/05 19:55<br><br>Post edited by: Dj Rene, at: 2010/05/05 19:59

Dj Rene

Berichtdoor Dj Rene » 06 mei 2010, 19:32

Hmmm niemand?
Is er niemand die me een beetje op weg kan helpen?

Komt het vaker voor dat een brandstof systeem olie lekt op deze plaats en kan ik het gedeelte waar het lekt er zo af schroeven zonder dat me allerlei onderdelen op de grond vallen.

En dan nog de boutkop naast de gloeibougie, is dit gewoon een bout die er als afdichting in gedraaid is?
Zat namelijk te denken dat misschien de zelfde cilinders worden gebruikt bij de benzine uitvoering en dat daar dan de ontsteking in moet komen.
Als dit niet zo is hoor ik het ook graag.

Groet René
Dj Rene

Berichtdoor Dj Rene » 07 mei 2010, 23:23

Nou ik ben vandaag even aan het rond vragen geweest buiten het forum om.
Om de één of andere reden kreeg ik geen antwoord op mijn vragen, zelfs geen enkele reactie.
Misschien moet ik eerst echt lid van de club worden en contributie gaan betalen om een antwoord te krijgen.

Ok ik weet ook dat dit een beetje kort door de bocht is.
Ben alleen een beetje teleur gesteld omdat ik druk bezig ben m'n wagen goed voor elkaar te krijgen.
En ja, als je dan bezig bent wil je natuurlijk ook graag antwoorden .
Daarbij komt dan ook nog dat je op andere onderwerpen wel ziet dat er word gereageerd en dan hoop je natuurlijk ook dat er mensen zijn die een antwoord op mijn vraag hebben.
Nou klaar even een beetje stoom afgeblazen en verder niet meer over zeuren.
Heb inmiddels een aantal antwoorden denk ik op mijn bovenstaande vragen.
Als ik het verkeerd heb hoor ik het natuurlijk ook graag, sta wel open voor opbouwende kritiek.

Waarschijnlijk komt de lekkage van mijn brandstofpomp door een te volle pomp gevuld met olie.
Toen ik de schroef aan de zijkant los draaide waar hoogste olieniveau mee word bepaald kwam er echt nog een hele hoop olie uit.
Had voor de zekerheid al een lege plastic terpentinefles door midden gesneden om eventueel een beetje op te vangen.
Nou na een minuut of 5 de boel laten lopen en uitdruppen zat er aardig wat in.
Als ik m'n vingers er naast hou dat zit er net als een glas bier met schuin twee vingers te veel aan olie in.
Heb nog eens geroken of het geen diesel was, maar dat was het niet het was echt olie.
Dus nu maar hopen dat het klaar is en dat er niet ergens een lek is gekomen maar dat het uit een overloopje ergens uit kwam.

Op de onderste twee foto’s kon je een kop van een bout op zien waar langzamerhand steeds een beetje olie langs kwam.
Had al eens geprobeerd om hem iets vaster te draaien maar dit lukte niet.
Heb me laten vertellen dan mijn eerder genoemde vermoeden waar is.
Deze cilinders schijnen ook voor de benzine modellen te worden gebruikt.
Op deze plaats komt dan de ontsteking te zitten.
Nu zit er dus een korte bout in om het gat af te dichten.
Helaas zat er geen koperen of aluminium sluitring tussen.
Dit is waarschijnlijk dus ook de reden dat er steeds olie is deze uitsparing blijft staan wat langs de kop van de bout langs zweet.
Dus morgen even een ringetje halen om ook dit lekpuntje op te lossen.

Later deze week gaat iemand hier van het forum even m'n klepspeling controleren en dan komt er ook gelijk een nieuwe kleppendekselpakking tussen.
Waarschijnlijk komt ook hier de laatste lekkage vandaan.
Dus met een beetje geluk volgende week eindelijk een droge motor.

Als er nog dingen in m'n verhaaltje staan die niet kloppen of aan gevuld moeten worden dan hoor ik het graan.

Zijn jullie nog wakker.
Wat een verhaal, maar ik hoop ook hier een beetje andere mensen mee te helpen die misschien ook één van deze problemen herkenen.

Groet René
Dj Rene

Berichtdoor Dj Rene » 29 mei 2010, 10:59

Zo weer een lek opgelost.
Er zat een totaal uitgedroogde en harde kleppendekselpakking tussen.
Deze hadden ze besmeurd met vloeibare pakking om hem een beetje dicht te krijgen.
Naar mijn mening verkeerde zuinigheid omdat een kleppendekselpakking maar een acht euro kost.
Dit was er denk ik ook wel aan vloeibarepakking tussen gesmeerd.

Dus weer een probleem minder en een schone oprit.
Met een hoop agressieve ontvetter en een hogedrukspuit zijn de vlekken bijna niet meer te zien op de oprit.

Verder heb ik de stekkerpootjes van de koplampen ontdaan van een hoop aanslag en werken deze nu ook weer goed.

Ja bijna weer een nieuwe wagen.
Dj Rene

Berichtdoor JantjeV8 » 29 mei 2010, 21:07

Halleee DJ, Moet eerlijk zeggen dat ik je verhaal nu pas lees. Anders had je al wel eerder antwoorden of suggesties op je vragen gekregen. Dat heeft niets met contributie te maken.

Verders ben je goed bezig, logisch nadenken en dan handelen, kaaigoed toch.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Berichtdoor Weizengelb » 30 mei 2010, 09:06

Hoi renee, ik lees het ook nu pas hoor.

Je hebt noge en oude onderdrukgestuurde motor. Op de achterkant van de injectiepomp zit een membraan die de regelstang naar open en dicht regelt. Misschien zit er wel een scheur in waardoor de olie in het achterste gedeelte kan komen. Dan zou je motor ook anders moerten lopen (te hard stationair, niet goed afremmen op de motor, zwarte rook door soms te veel diesel inspuiten). Deze pompen hebben normaal gesproken een olie overloop, een omgebogen pijpje dat tussen de pomp en het blok zit. ik heb niet gehoord dat je teveel olie in deze pompen kunt vullen, dat moet er dan door dit pijpje uitlopen.

Die grote schroef langs de verstuiver dekt inderdaad de opening af in het blok. Hieronder draait bij de diesel de aandrijfas voor de oliepomp en vacuumpomp. Hij moet deze wel omlaag houden. Je kunt wel kijken of er een nieuwe afdichting inkan.

Mooi Wagen, mooie kleur!

Veel plezier ermee en zo doende leer je je wagen beter kennen!

Mathieu
240D
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972

Berichtdoor Dj Rene » 02 jun 2010, 10:42

Hallo mannen.

Bedankt voor de reacties.
Helaas was ik nu zelf nog niet eerder in de gelegenheid om te reageren.
Zoals het nu lijkt heb ik alleen nog een probleem bij die grote afdekbout naast de verstuiver.
Heb er inmiddels al een nieuwe koperen ring onder gedaan en weet nu zeker dat hij daar goed afsluit.
Helaas zit er een soort van spleet/randje/kiertje rond om de kop van de bout waar nu nog olie langs omhoog komt.
Heeft iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen?
Ik ga even proberen een foto te plaatsen om het allemaal een beetje duidelijker te maken.

De rode rand is de omtrek van de kop van de bout en de gele is de spleet waar de olie naar boven komt.
Als het met de foto nog niet duidelijk is kunnen de diesel mensen misschien even bij hun eigen motor kijken wat ik bedoel.

Groet René
<br><br>Post edited by: Dj Rene, at: 2010/06/02 10:44

Dj Rene

Keer terug naar Techniek