Update,
Afgelopen zaterdag heb ik de veren en schokbrekers voor vervangen. Zie de vorige post met info over het kiezen van de juiste veren, en de bijbehorende rubbers voor erboven. In mijn geval was een veer gemerkt blauw (lange veer, dun rubber 8 mm) en een 5 mm kortere ongemerkte veer die een rubber van 13 mm krijgt ter compensatie.
En aan de schokbrekers zit ook een verhaal vast. Als je besteld bij MB dan krijg je schikbrekers met 'Trennkolben'. Een soort zuigerstang aan de bovenzijde. Die moet worden beschermd door een hoes. Die hoes is sinds de introductie van kunststof in plaats van rubber. Let op dat je goede volgorde aanhoudt bij het stapelen van rubbers, ringen kunststof kap en de moeren. Dit wordt goed uitgelegd op de WIS-CD 32-100, hierbij toegevoegd.
- 32-100.pdf
- (608.1 KiB)
De klus in grote lijnen:
- controle of veerspanner door gat in binnenscherm past. Indien nodig gat vergroten
- Wielbouten lossen, auto opbokken en wielen eraf
- bevestiging bovenzijde schokbrekers lossen
- bevestiging onderzijde lossen en schokbrekers uitnemen
- veren verwisselen met behulp van een deugdelijke veerspanner
- Nieuwe schokbrekers monteren.
Nu even wat beelden
Demontage schokbrekers
Tinus heeft geweldig geholpen. Dank!
Chapeau aan de keurmeester. Wij moesten 3 keer kijken om de breuk te zien
De veerspanner. Ik zal nooit meer werken aan veren zonder deugdelijke spanners.
Uitgebouwd is de breuk beter te bekijken
De nieuwe veer wordt teruggeplaatst. Lastig is dat de as van de spanner tegen de veerschotel aan komt
- kleiner_P1010686.jpg (80.17 KiB)
andere kant
Na het plaatsen van de nieuwe schokbrekers zie het er zo uit.
Maar het kwam goed, koets staat nu weer recht.
Overigens de rubbers van de schokbrekers toch verkeerd gestapeld. Dat heb ik vanmorgen bij Arie in een uur rechtgezet. Als je 32-100 van de WIS volgt dan moet je wel stapelen volgens het goed plaatje
Arie ontdekte wel weer een nieuwe klus. De voorpijp van de uitlaat blijkt bij de aansluting met de middenpijp lek.
Vervolgens nog de verstelling van de rechter koplamp. Hoop gedoe, iemand had erg hard aan de verstelknop gedraaid en daarmee de schroefdraad gesloopt. Het verstelboutje moest eruit om dit te repareren. dan valt het moetsje eraf en betekent het een hoop gedoen om dit weer goed te krijgen, is er heel weinig ruimte. Eric dank voor de inventiviteit. Kwam er ook nog achter dat het vacuumpotje in de rechter koplamp lek is, en daar is al aan geklust. Een nieuwe kost € 35, - dus dat wordt nog eens een mooie tuinpadklus.
Hier is het kluswerk aan de vacuümpot te zien.
- kleiner_P1010694.jpg (57.18 KiB)
Uiteindelijk alles weer in elkaar gekregen. 's avonds op de witte muur van de plaatselijke Euromaster de lampen gesteld. Bij groot licht begonnen de lampen te 'knipogen'
Dat bleek eenvoudig oplosbaar: De Xenon lamp er niet onderste boven inzetten.
Wordt vervolgd. Caspar